Trond Helleland (H): Hvilke konsekvenser mener statsråden det vil få dersom ESA konkluderer med at den samlede direktetildelingen av Østlandet 1 og 2 er i strid med EØS-avtalen, og kan statsråden gi Stortinget en grundig oppdatering på hvordan dialogen med ESA har vært om denne saken de siste månedene, inkludert møter og svar som gis til ESA nå i februar?
Begrunnelse
Samferdselsdepartementet valgte i 2023 å gi en samlet tildeling av trafikkpakkene Øst 1 og 2 til Vy, direktetildelingen skjedde til tross for interesse fra Flytoget om å fortsette å drive en helkommersiell dedikert tilbringertjeneste til Oslo Lufthavn. I stedet valgte regjeringen å legge ned Flytog-tilbudet fra 2028. I tillegg vurderer regjeringen nå å legge ned Flytoget før 2028 ved å slå selskapet sammen med Vy. Den 20. oktober 2023 sendte ESA, EFTAs overvåkingsorgan, et brev hvor de gjorde Norge oppmerksomme på at det hadde kommet en klage på tildelingsprosessen av Øst 1 og 2. I klagen hevdes det at staten brøt med EØS-avtalen, og dermed kan være ugyldig. ESA varslet også at de var i prosess med å vurdere det juridiske i dette varselet, og ba Norge om å bidra med informasjon som kunne belyse saken.
Den 6. desember 2023 sendte ESA et nytt brev, hvor de gjorde Norge oppmerksomme på at det hadde kommet enda en klage på direktetildelingen av Øst 1 og 2. Også her hevdes det at staten har brutt EØS-avtalen og forordninger om persontransport på jernbane, i tildelingsprosessen for Øst 1 og 2.
Den 18. desember sendte ESA spørsmål til samferdselsdepartementet, knyttet til de to ovennevnte klagene. Spørsmålene dreier seg i stor grad om hvorvidt departementet foretok gode nok markedsundersøkelser før tildeling av kontrakten, passet på at konkurransehensyn i tilstrekkelig grad var ivaretatt, om lovligheten av avlysningen av den pågående konkurransen på trafikkpakke 4, og om den påfølgende direktetildelingsprosess har gitt større måloppnåelse for staten. I dette brevet inviterer ESA også departementet til et møte, som etter det vi forstår har funnet sted i februar. Samferdselsdepartementet har frist til 23. februar med å svare på ESAs spørsmål.
Det er kjent at regjeringen har som mål å få avskaffet konkurranse i jernbanesektoren, som nevnt i Hurdalsplattformen. Samtidig har regjeringen et mål om å få unntak fra EUs fjerde jernbanepakke. Disse prosessene virker å ha stagnert som følge av at regjeringen har handlet uten tilstrekkelig grunnlag. I Stortinget den 10. januar ble statsråden spurt om hvordan det gikk med prosessen for å få unntak fra EUs fjerde jernbanepakke, uten å ha noe tydelig svar.