Skriftlig spørsmål fra Alfred Jens Bjørlo (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1287 (2023-2024)
Innlevert: 18.02.2024
Sendt: 19.02.2024
Besvart: 23.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Alfred Jens Bjørlo (V)

Spørsmål

Alfred Jens Bjørlo (V): Vil Kunnskapsministeren sørge for å utsetje ikraftsetjinga av eit evt påbod om at fylkeskommunen skal fastsetje eit hovudmål for den vidaregåande skulen (ny opplæringslov §15-2) i påvente av ei utgreiing av følgjene dette kan ha for nynorsken, slik eit samla Fylkesutval i Vestland fylkeskommune har bedt om?

Begrunnelse

I ny opplæringslov ligg det i § 15-2, første avsnitt, ein regel om at fylkeskommunene skal fastsetje i forskrift kva som skal vere hovudmålet i fylket (bokmål eller nynorsk), i dei vidaregåande skulane. Hovudmålet skal nyttast i skriftleg undervisning og i kommunikasjon mellom tilsette og føresette. Lovendringa rører ikkje ved eleven sin rett til å sjølv velje hovudmål.
Lærarane i dei vidaregåande skulane har tidlegare hatt fridommen til å nytte den målforma dei vil, anten det er bokmål eller nynorsk. Noregs Mållag har vore tydelege på at lærarane framleis bør ha fridomen til sjølv å velje kva undervisningsspråk dei ville nytte.
I praksis vil ei endring der ein tvingar alle lærarar ved ein skule til å bruke t d bokmål som sitt hovudmål, truleg føre til mindre bruk av nynorsk på ein naturleg måte for den store gruppa elevar som ikkje har nynorsk som hovudmål. For å bli trygge på nynorsk som sidemål, er det viktig å auke eksponeringa for nynorsk som elevar i vidaregåande skule får.
Så langt underteikna er kjend med, er det ikkje utgreia korleis den nye lovregelen vil slå ut for nynorsk. Mange elevar skiftar frå nynorsk til bokmål i løpet av skuleløpet. Å skape trygge tilhøve for nynorsk som skriftspråk er eit viktig nasjonalt språkpolitisk mål, og det er ingen grunn til «uforvarande» å innføre nye lovreglar som kan svekke nynorsken sin posisjon utan at dette er utgreidd.
Eit samla Fylkesutval i Vestland fylke, inkludert regjeringspartia, vedtok 15. februar å be Kunnskapsministeren utsetje ikraftsetjinga av eit evt påbod om at fylkeskommunen skal fastsetje eit hovudmål for den vidaregåande skulen i påvente av ei utgreiing av følgjene dette kan ha for nynorsken.
Eg og Venstre vil sterkt oppmode Kunnskapsministeren til å følgje denne oppmodinga frå Vestland fylkeskommune.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Etter dagens regler skal kommunen fastsette i forskrift hvilket skriftspråk som skal være hovedmål ved de enkelte skolene. Det har vært lagt til grunn at også fylkeskommunene tar beslutninger om hovedmål for sine skoler. Skolen skal benytte hovedmålet i den skriftlige opplæringen og i den skriftlige kommunikasjonen med elevene og foreldrene.
Etter ny opplæringslov § 15-2 som Stortinget vedtok i fjor, er det tydeliggjort at både kommuner og fylkeskommuner skal gi forskrift om hvilket skriftspråk som skal være hovedmålet på hver skole, enten bokmål eller nynorsk. Når det er krav om at kommunene og fylkeskommunene skal fastsette hovedmålet i forskrift, innebærer det at vedtak må skje i samsvar med kravene i forvaltningsloven kapittel VI. Dette innebærer blant annet at de som forskriften skal gjelde for eller som er særlig berørt, her typisk elever og lærere, skal gis anledning til å uttale seg før forskriften fastsettes, og at det er krav om at forskriften kunngjøres.
Endringen er ment som en presisering av lovteksten, og skal bidra til bedre sammenheng i regelverket for grunnskole og videregående opplæring. Krav om høring og kunngjøring sikrer at skolens hovedmål er kjent og tilgjengelig for allmenheten. Jeg mener det er viktig at elevene kan vite om skolen de søker seg til bruker nynorsk eller bokmål i undervisningen. Presiseringen i loven gir elevene denne forutberegnelighet når de skal søke seg til en videregående skole. Som representanten peker på vil ikke lovendringen rokke ved elevenes rett til å selv velge hvilket skriftspråk de vil ha som sitt hovedmål.
Representanten uttrykker en bekymring om at ordlyden kan føre til mindre bruk av nynorsk i skolen. Språkpolitikken skal fremme reell likestilling mellom bokmål og nynorsk, og det er derfor helt sentralt at lovendringer ikke må bidra til å redusere posisjonen til nynorsk i samfunnet. Jeg forventer at opplæringen i norsk, på begge skriftspråk, fortsatt skal være god, og at ordlyden i den nye loven ikke rokker ved dette. Elever som for eksempel har valgt å ha nynorsk som hovedmål, men som går på en skole der bokmål er skolens hovedmål, har fortsatt rett til å få læremidler på deres eget hovedmål. Dette er det viktig at elevene får god informasjon om, og det forventer jeg at skolene gir.
Jeg vil avslutte med å understreke at det er en stor rikdom for norsk språk at vi har to skriftlige språk som kan benyttes på lik linje i samfunnet; nynorsk og bokmål. Dette skal også opplæringen fortsette å bygge opp under.