Margret Hagerup (H): Mener kunnskapsministeren at opplæringskontorene fremdeles skal ha en tydelig rolle i fag- og yrkesopplæringen og kunne ha ansvar for å drive opplæring, slik et samlet Storting vedtok under behandlingen av opplæringsloven, og hvorfor tillater statsråden at Utdanningsdirektoratet tar omkamp i denne saken?
Begrunnelse
Forsker, Håkon Nøst, ved NIFU er bekymret for at opplæringskontorene vil rammes av deler av forskriften til den nye opplæringsloven. Den samme bekymringen deles av et flertall opplæringskontorer over hele landet.
Det kan se ut til at Kunnskapsdepartementet for tredje gang prøver å regulere bort opplæringskontorene selv om et samlet Storting, fylkeskommunene og bransjene har bedt om det motsatte, sier Høst som har arbeidet og forsket på fag- og yrkesopplæring i over 30 år og regnes som en av landets fremste eksperter på området, til Byggmesteren.as.
Høst fremhever videre at forskningen på fag- og yrkesopplæringssystemet viser entydig at opplæringskontorene ikke bare er viktige, men det avgjørende mellomleddet som knytter bedriftene til det offentlige utdanningssystemet.
Da Stortinget behandlet opplæringsloven var det tverrpolitisk enighet om at opplæringskontorenes rolle skulle styrkes i lov og forskrift og at kontorene fortsatt skal være en part i lærekontraktene og kunne motta tilskudd. I forslaget som nå ligger ute til høring er det tre alternativer, hvor alle innebærer at opplæringskontorene ikke skal ha ansvaret for eller drive opplæring. Det er dramatisk for fag- og yrkesopplæringen, og kan i ytterste konsekvens føre til færre lærlinger.