Skriftlig spørsmål fra Margret Hagerup (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1232 (2023-2024)
Innlevert: 13.02.2024
Sendt: 14.02.2024
Besvart: 23.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Margret Hagerup (H)

Spørsmål

Margret Hagerup (H): Mener kunnskapsministeren at opplæringskontorene fremdeles skal ha en tydelig rolle i fag- og yrkesopplæringen og kunne ha ansvar for å drive opplæring, slik et samlet Storting vedtok under behandlingen av opplæringsloven, og hvorfor tillater statsråden at Utdanningsdirektoratet tar omkamp i denne saken?

Begrunnelse

Forsker, Håkon Nøst, ved NIFU er bekymret for at opplæringskontorene vil rammes av deler av forskriften til den nye opplæringsloven. Den samme bekymringen deles av et flertall opplæringskontorer over hele landet.
Det kan se ut til at Kunnskapsdepartementet for tredje gang prøver å regulere bort opplæringskontorene selv om et samlet Storting, fylkeskommunene og bransjene har bedt om det motsatte, sier Høst som har arbeidet og forsket på fag- og yrkesopplæring i over 30 år og regnes som en av landets fremste eksperter på området, til Byggmesteren.as.
Høst fremhever videre at forskningen på fag- og yrkesopplæringssystemet viser entydig at opplæringskontorene ikke bare er viktige, men det avgjørende mellomleddet som knytter bedriftene til det offentlige utdanningssystemet.
Da Stortinget behandlet opplæringsloven var det tverrpolitisk enighet om at opplæringskontorenes rolle skulle styrkes i lov og forskrift og at kontorene fortsatt skal være en part i lærekontraktene og kunne motta tilskudd. I forslaget som nå ligger ute til høring er det tre alternativer, hvor alle innebærer at opplæringskontorene ikke skal ha ansvaret for eller drive opplæring. Det er dramatisk for fag- og yrkesopplæringen, og kan i ytterste konsekvens føre til færre lærlinger.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Opplæringskontorene er viktige for å sikre et bredt tilbud av lærlingeplasser med høy kvalitet over hele landet, blant både små og store arbeidsgivere. Forslaget til ny opplæringslov, slik den er vedtatt av Stortinget, anerkjenner at opplæringskontorene spiller en viktig rolle for fag- og yrkesopplæringen. Forslaget innebærer tydeliggjøring av ansvarsforhold og rolledeling i samarbeidet mellom lærebedrift, opplæringskontor og fylkeskommune.
Som det går fram av den nye loven vil lærebedriftene fortsatt kunne samarbeide med opplæringskontorene, gjennom å inngå avtale om dette innenfor de rammer som lov og forskrift setter.
Den nye loven understreker utgangspunktet om at det er lærebedriften som har ansvaret for opplæringen og arbeidsforholdet til lærlingene. Utgangspunktet for godkjenning av lærebedrifter, er at virksomheten kan gi opplæringen som den som har læretid trenger. Som før, kan lærebedriften gi all opplæring selv, eller den kan oppfylle kravet ved avtale om at deler av opplæringen skal skje i en annen lærebedrift. Dersom et opplæringskontor oppfyller kravene til lærebedrift, enten alene eller ved samarbeidsavtale, vil det ikke være noe som hindrer at opplæringskontoret er både opplæringskontor og lærebedrift, så lenge virksomheten blir godkjent som lærebedrift. I denne sammenheng understreker jeg at en lærebedrift både i dag og etter de nye reglene, kan være godkjent som lærebedrift selv om bedriften ikke kan stå for all opplæringen alene. Godkjenningen som lærebedrift gjelder for de delene av opplæringen bedriften har godtgjort at den kan stå for, og lærekontrakt kan inngås dersom lærebedriften kan vise til samarbeid med andre lærebedrifter for øvrige deler av opplæringen.
Det er positivt at det er stort engasjement rundt reglene som skal sikre formidling til læreplass og opplæring av lærlinger. Jeg registrerer at det er mange som er opptatt av opplæringskontorenes rolle i forbindelse med gjennomføring av deler av opplæringen og kursvirksomhet. Om det skal være en nærmere regulering av hvordan selve gjennomføringen av opplæringen skal foregå er tema i forskriften, som nå er på høring. Jeg er opptatt av å lytte til innspillene, og tror vi kan komme til enighet om gode løsninger til beste for den enkelte lærling og for samfunnet. Jeg vil fortsette den gode dialogen med partene slik at vi kan sikre brede og gode løsninger som kan vare over tid, løsninger som vil sikre lærlingene våre formidling til læreplass og god opplæring i lærebedrift.