Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1219 (2023-2024) Innlevert: 12.02.2024 Sendt: 12.02.2024 Besvart: 16.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Marit Knutsdatter Strand (Sp): 15. januar besøkte samferdselsministeren Valdres og viste til suksessen med «Valdresmodellen» der Statens Vegvesen løfta fram suksessoppskriften med å «gjenbruke der man kan, bygge nytt der man må». Hvordan kan erfaringene her være overførbare til andre prosjekt?
Jon-Ivar Nygård: Jeg deler representantens syn på at pilotprosjektet i Valdres har vært en suksess og mener at lærdommen herfra har stor overføringsverdi til andre prosjekter. Med de gode erfaringene kan utbedringsstrekninger rundt om i hele landet gi mer vei for pengene, et lavere klimaavtrykk, økt trafikksikkerhet og bedre framkommelighet.Valdresmodellen er et nytt konsept som Statens vegvesen testet på E16 Fagernes–Øylo. Fremfor å bygge helt nytt var formålet at man utbedret eksisterende vei for å få mest mulig igjen for pengene. Modellen passer til lavtrafikkerte veier med to felt og der det ikke er behov for å flytte traseen. I årene som kommer er det mange riksveier av denne typen som skal forbedres.Modellen baserer seg på fire hovedprinsipper. - Det settes av en fast ramme med midler for strekningen som skal utbedres. Innenfor denne rammen prioriteres tiltakene som gir mest mulig utbedret vei for pengene.- Åpne for at man bygger med tilfredsstillende standard, ikke nødvendigvis etter full vegnormalstandard. Det er ikke rom for å løse alle behov/ønsker i disse prosjektene, men de gir likevel en vesentlig forbedring av eksisterende forhold.- Beslutninger om standard og prioriteringer skal være lokalt forankret. Det legges opp til dialog med lokale politikere, veibrukere, næringsliv og myndigheter. - Gjenbruke mest mulig av eksisterende trasé. Vegen utbedres der det er mulig og det bygges kun nytt der det ikke er andre muligheter. Der det må bygges nytt legges det om mulig opp til å gjenbruke masser fra den gamle vegen. På denne måten spares miljøet og det blir utbedret mer vei for pengene. I Valdresmodellen var entreprenøren med fra starten av i reguleringsplanarbeidet. Dermed ble Statens vegvesens faglige ekspertise og entreprenørens kunnskap og praktiske erfaring kombinert tidlig i prosjektet. Det førte til smarte løsninger som ga mye utbedret vei for pengene. Med Valdresmodellen har vi altså gjenbrukt den eksisterende veien og spart naturen for inngrep, samtidig som vi har fått mer for pengene og en trygg og god vei. Erfaringene fra Valdres er viktige for utviklingen av veiene våre flere andre steder i landet.