Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1214 (2023-2024) Innlevert: 11.02.2024 Sendt: 12.02.2024 Besvart: 19.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Jan Tore Sanner (H): Stortinget har i 2024-budsjettet bevilget 127 millioner kroner til en tilskuddsordning for å fremme en mer praktisk og variert læring i skolen. I UDIR sin søkeportal står det at; «målgruppen er elever og lærere på 5.–10. trinn i offentlig grunnskole.» Innebærer dette at regjeringen bevisst ekskluderer friskoler fra å søke, eller kunne få del i denne satsingen, og kan statsråden redegjøre for hva som eventuelt er begrunnelsen for denne diskrimineringen av elever ved friskoler?
Kari Nessa Nordtun: Private skoler er ikke inkludert som målgruppe i tilskuddsordningen for utstyr og læringsarenaer på 5.-10.trinn. Private skoler som er godkjent etter privatskoleloven har rett til statstilskudd til godkjent opplæring med 85 pst. av et tilskuddsgrunnlag per elev. Målet med tilskuddsmodellen er at tilskuddet til privatskoler skal speile utgiftene i den offentlige skolen på en best mulig måte. Tilskuddet er basert på gjennomsnittlige driftsutgifter per elev i den offentlige skolen. Dette innebærer i utgangspunktet at en del av de økte utgiftene som de offentlige skolene har til kjøp og investeringer i utstyr og lokaler for en mer praktisk, variert og relevant skole, vil inngå i tilskuddene som de private skolene får, men med to års etterslep. Modellen for finansiering vi har valgt er lik den vi tidligere har hatt til kommunene for innkjøp av læremidler. Dersom private skoler hadde mottatt midler via denne tilskuddsordningen, ville de blitt kompensert for de samme utgiftene to ganger. Da ville det vært nødvendig å justere ned tilskuddsgrunnlaget for 2026 tilsvarende.