Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1198 (2023-2024)
Innlevert: 09.02.2024
Sendt: 12.02.2024
Besvart: 20.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at det blir igangsatt tungbilkolonner over E134 Haukelifjell?

Begrunnelse

Det har over lang tid vært arbeidet med å tilrettelegge for egne tungbilkolonner ved dårlig vær over E134 Haukeli. Gleden har vært stor etter hvert som regjeringen også har blitt pådrivere og bevilget nødvendige midler for å gjennomføre tiltaket. Det har til nå blitt brukt flere titalls millioner i oppstillingsplasser på begge sider av fjellet.
Nå velger Mesta som har ansvaret for driften av vegstrekningen å si nei til å igangsette en prøveordning, frem til en har kompetanse nok til å gjøre dette til en permanent ordning.
Det kan ikke være noe tvil at det er forskjell å kjøre med tungbil eller en personbil ved kolonnekjøring. Det vil i praksis si at det må være mulig å etablere en ordning hvor tungbiler kan fortsette kolonnekjøring etter at personbiler blir stanset. Dette vil sikre lenger oppetid på svært værutsatt vegstrekning. Lastebiler som skal delta i kolonner for tungbil har selv utarbeidet egne kriterier.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen er i dialog med Mesta AS som er driftsentreprenør over E134 Haukelifjell om muligheten for å utvide med tungbilkolonne på dagens definert stengt vei. Det er Mesta AS og deres lokalt ansatte som kjenner forholdene og utfordringene på fjellovergangen best og vurderer risikoen ved kolonnekjøring ved ulike værforhold.
Mesta AS fremholder at med dagens regime og opplegg for kolonnekøyring så er det brøytemannskapene og vaktrommet som avgjør når forholdene gjør at det ikke er trygt å ferdes over fjellet.
Vaktstyrken stanser kolonnekjøringen dersom de mener at grensa for egen sikt og sikkerhet gjør det uforsvarlig å holde veien åpen. De erfarer også at det med dagens ordning er tungbilene som skaper de største utfordringene under kolonnekøyring med påfølgende bilberging og delvis stengt vei.
Mesta AS ønsker ikke å øke risikoen/strekke grensa med tanke på liv og helse for egne mannskaper og trafikantenes sikkerhet over Haukelifjell.
Ifølge Statens vegvesen er det alltid utfordrende med kolonnekjøring på fjelloverganger ved uvær og en innføring av tungbilkolonner i situasjoner der veien normalt vil bli stengt vil utfordre og øke risikoen for sjåfører og mannskap som jobber på fjellet ytterligere. Videre må sikkerheten for entreprenør som brøyter på fjellet hensyntas. Ved å utfordre stengt vei vil entreprenørens mannskap måtte bli utsatt for større risiko.
Erfaringene lokalt viser at det er tungbiler som kjører seg fast i oppstigningene fra vest. Ved å utfordre stengt vei vil faren for fastkjøring både i stigning og oppe på fjellet øke betydelig.
Jeg mener at det er riktig og viktig at risikovurderingene ved å åpne for kolonner over fjellet blir tatt av de som kjenner forholdene best og som har ansvaret lokalt.