Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1196 (2023-2024)
Innlevert: 08.02.2024
Sendt: 12.02.2024
Besvart: 16.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Hvilke virkemidler mener statsråden må på plass for å innfri det nye og forsterkede salgsmåltallet om at 100 % av nye tunge kjøretøy skal være nullutslipp i 2030?

Begrunnelse

Viser til vedtak 73 gjort i forbindelse med statsbudsjettet for 2024 og tilhørende merknad.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen benytter allerede en rekke virkemidler som vil stimulere til rask innfasing av nullutslippskjøretøy. Det gjelder bl.a. CO₂-avgiften på mineralske produkter som bidrar til å øke prisen på fossilt drivstoff og dermed gjør det mer attraktivt å velge nullutslippsteknologi framfor fossil teknologi. CO₂-avgiften for ikke-kvotepliktige utslipp er økt fra 952 kr per tonn i 2023 til 1 176 kr per tonn fra 1. januar 2024. Regjeringen vil fortsette med en gradvis opptrapping av CO₂-avgiften til 2 000 2020-kr frem mot 2030. Støtte fra Enova til kjøretøy og infrastruktur avlaster risiko og kostnader for de som er først ute med å teste nye løsninger.
I tillegg til selve ladeinfrastrukturen er det en viktig oppgave å bygge ut nye døgnhvile- og rasteplasser og tilrettelegge eksisterende plasser for lading. Dette ansvaret ligger på Statens vegvesen og Nye Veier. Statens vegvesen og Nye Veier AS la våren 2023 fram en plan for lading av tunge kjøretøy langs riksveinettet.
Behovet for ytterligere virkemidler vurderes i forbindelse med de årlige publikasjonene om Regjeringas klimastatus og plan.