Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1186 (2023-2024)
Innlevert: 08.02.2024
Sendt: 09.02.2024
Besvart: 16.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): I Transportetatenes innspill til NTP kommer det frem at Bane Nor mener det er realistisk å få til universell utforming av togstasjoner med mange reisende innenfor fornuftige økonomiske rammer.
Hva er kostnaden av en fullstendig universell utforming av Oslo S, som inkluderer universell utforming av plattformene for adgang for av og påstigning for alle, og som ikke begrenser tilgjengelighetsløsningene til en bestemt gruppe, og er det mulig å få til i neste NTP-periode (12 år)?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det stemmer at Jernbanedirektoratet og Bane NOR i anbefalingene til kommende Nasjonal transportplan (NTP 2025-2036) har foreslått en prioritering innenfor området «Mindre investeringstiltak» som vil sørge for universell utforming på flere av de store knutepunktene, inkludert Oslo S, i løpet av planperioden. Foreløpige kostnadsestimater fra tidlig planlegging ligger på om lag to mrd. kroner for Oslo S.
Jeg har blitt informert om at Bane NOR nå arbeider med å finne løsninger som gir universell utforming til en vesentlig lavere investeringskostnad, uten å redusere kapasiteten for personflyt på stasjonen. Dette arbeidet pågår nå, og det er derfor for tidlig å gi et mer presist og sikkert anslag på hvor mye tilrettelegging for universell utforming på Oslo S vil koste.