Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1185 (2023-2024)
Innlevert: 08.02.2024
Sendt: 09.02.2024
Besvart: 12.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Vi registrerer at regjeringa er i gang med å innlemme flere byer som i dag kun mottar belønningsmidler inn i ordningen med byvekstavtaler.
Er det ønskelig fra regjeringas side å utfase belønningsavtalene, hvilke byer er aktuelle for å innlemmes i belønningsavtalene om ikke dette er tilfelle, og hvilke byer er aktuelle for å innlemmes i midler til mindre byområder?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I henhold til Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 er ni byområder omfattet av ordningen med byvekstavtaler. Staten har så langt inngått byvekstavtaler for Oslo-området, Bergens-området, Trondheims-området, Nord-Jæren og Tromsø. Videre er det i statsbudsjettet for 2024 satt av midler til nye byvekstavtaler for Kristiansandsregionen og Nedre Glomma, og regjeringen vil invitere disse byområdene til forhandlinger. Når det blir inngått byvekstavtaler, innlemmes belønningsmidlene i de nye avtalene.
Buskerudbyen og Grenland er også omfattet av ordningen med byvekstavtaler, men det er så langt ikke tatt stilling til når det kan være aktuelt å starte forhandlinger med disse byområdene. Dette avhenger også av lokale prosesser. Begge byområdene har i dag belønningsavtaler med staten.
Byvekstavtalene gir kraftfull og langsiktig satsing på miljøvennlig transport i byområdene, som er helt avgjørende for å nå nullvekstmålet for persontransport med bil. I avtalene ligger det omfattende statlige forpliktelser som vil kreve en betydelig vekst i de statlige bevilgningene de neste årene. Regjeringen prioriterer å følge opp gjeldende byvekstavtaler og starte forhandlinger med to nye byområder. Det har ikke vært vurdert å utvide ordningen med belønningsavtaler til flere byområder. Jeg mener det ikke er økonomisk handlingsrom til å vurdere slike utvidelser nå.
De siste årene er det tildelt midler gjennom en tilskuddsordning som er øremerket fem mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler. Regjeringen legger på denne måten til rette for en klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet ved å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange. Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik) er omfattet av ordningen, men så langt har ikke alle byområdene oppfylt kriteriene for å få tildelt midler. Tilskuddet på om lag 30 mill. kr per år ble delt likt mellom Ålesund og Bodø i 2022 og 2023. I 2024 er det lagt til grunn å videreføre det samlede tilskuddet på samme nivå, og det er aktuelt å tildele midler til to eller tre byer som engangsutbetalinger. I likhet med belønningsordningen er det heller ikke her vurdert å ta flere byområder inn i ordningen.
Regjeringen vil komme tilbake til de langsiktige prioriteringene i byområdene i ny Nasjonal transportplan som skal legges fram denne våren.