Freddy André Øvstegård (SV): Hva mener statsråden om Kulturdepartementets tolkning av spillemiddelbestemmelsene, ref. spørsmålets begrunnelse, og hva vil statsråden gjøre for å sikre at aktører som eksemplifiseres med her ikke mister retten til å motta spillemiddelstøtte?
Begrunnelse
Spillemiddelordningen er svært viktig for utviklingen av idrettsanlegg rundt omkring i landet. Det bidrar til å stimulere lag og foreninger til å selv ta eierskap til anlegg de selv kan drifte.
I «Bestemmelser om tilskudd til anlegg for idrett og fysisk aktivitet – 2022, for tildelinger i 2023» fremkommer det at:
«Det er eieren av anlegget som kan søke om tilskudd.» (2.4.1.).
Under står følgende presisering:
«I helt særegne enkelttilfeller kan departementet gi dispensasjon fra dette kravet.»
Denne presiseringen bør, etter spørsmålsstillers forståelse, leses slik at i tilfeller der lag og foreninger har kontrakt på langtidsleie i 30 år, slik det også pekes på i punkt 2.4.4. om rett til bruk av grunn, bør være et godt nok grunnlag for å gi dispensasjon fra krav om å eie anlegget selv. For å eksemplifisere: I et nylig tilfelle søkte Fredrikstad Klatreklubb om spillemidler til oppføringen av et klatreanlegg i en bygning de har langtidskontrakt på, men som er eid av en aktør som ikke er spillemiddelberettiget. Det har i mange år vært praksis å gi støtte til denne typen søkere. Kulturdepartementet mener at leieavtalen ikke vurderes som et særskilt enkelttilfelle som skulle tilsi dispensasjon.
Det er grunn for bekymring knyttet til hva en slik praksis vil gjøre for den kommende utviklingen av idrettsanlegg i Norge og at det vil føre til at det etableres færre anlegg, som igjen vil føre til negativ utvikling for befolkningens helse og tilgang på stimulanser for fysisk aktivitet.