Skriftlig spørsmål fra Olve Grotle (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1025 (2023-2024)
Innlevert: 24.01.2024
Sendt: 25.01.2024
Besvart: 31.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Olve Grotle (H)

Spørsmål

Olve Grotle (H): Viser til svaret til statsråden på skriftleg spørsmål 977, der han ikkje svarer på spørsmålet om timinga av forslaget, som gjer det vanskeleg for næringa å sikre nok materiell til sesongen 2024. Samt få tak i nok sjåførar.
Kan eg be om at statståden svarer på korleis han meiner norsk reiseliv og turbussnæringa skal sikre nok kapasitet neste sesong, og om denne konsekvensen av forslaget vart utgreid i forkant?

Begrunnelse

Statsråden gir ei heilt grei forklaring for kvifor regjeringa har innført tolkinga, men svarer ikkje på spørsmålet om timinga og moglegheita for næringa til å tilpasse seg nye reglar i tide før ein ny sesong. I rapporten, som også statsråden viser til vart dette problematisert, og understreka at endringar i 2024 er urealistisk:

"Det er begrensning på fabrikksiden med tanke på nyanskaffelser. Nyanskaffelser må bestilles senest august/september 2023 for levering sesong 2024"

og at:

«2024 er for kort tid til å kunne øke. Brukte turbusser er det nesten ikke å oppdrive, nye har leveringstider til våren nå. Sjåfører er nærmest umulig å få tak i, så noen økning før 2025 er urealistisk».

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg legger til grunn at næringen planlegger kapasiteten med utgangspunkt i de reglene som gjelder. Jeg vil understreke at det heller ikke før 1. januar 2024 var fri adgang til å utføre persontransportkabotasje i Norge. At markedsadgangen var begrenset til transport på midlertidig basis innebar også før klargjøringen en åpenbar restriksjon på adgangen til å utføre kabotasje. Klargjøringen av midlertidig-begrepet skal bl.a. bidra til forutsigbarhet for aktørene. At det ville komme en klargjøring av begrepet ble, som nevnt i svaret på spørsmål nr. 977, tydelig signalisert allerede høsten 2022.
I utredningen ble bussoperatørene bl.a. spurt om hvordan de vurderer muligheten for å øke antall turbusser, og skaffe flere sjåfører fra 2024, hvis kabotasjeadgangen klargjøres. Rapporten gjengir svar fra noen bussoperatører når det gjelder busskapasitet. Noen av disse peker på at det tar tid å anskaffe nye busser, bl.a. ut fra begrensinger på fabrikksiden. Rapporten peker også på at statistikk fra SBB viser en betydelig nedgang i antall turbusser registrert i Norge. Rapporten gir imidlertid ulike forklaringer på denne nedgangen, og konkluderer med at turbusskapasiteten i 2023 i praksis kan være tilbake på nivået i 2019. Dette kan tilsi at kapasiteten i turbussmarkedet er noe større enn antatt, og at det kan være rom for omdisponering av busser. Det følger av rapporten at det er et betydelig problem å skaffe sjåfører, men også at det er mulig å sette inn tiltak for økt rekruttering.
Vi kan ikke forutsi den faktiske kapasiteten i markedet på forhånd. Jeg vil fremheve at jeg følger utviklingen i markedet nøye, slik at vi kan bidra til å legge til rette for gode løsninger hvis vi ser at det blir store utfordringer i praksis.