Jan Tore Sanner (H): Elevundersøkelsen vist en markant økning i andelen elever som opplever mobbing i grunnskolen. Gjennom Oppfølgingsordningen skal kommuner med skoler som har dårlig læringsmiljø kunne få støtte og veiledning over tid.
Hvordan har departementet benyttet denne ordningen, og hvilken strategi har statsråden nå for å bruke Oppfølgingsordningen i arbeidet med å løfte læringsmiljøet i kommuner og skoler som sliter med høye mobbetall?
Begrunnelse
Oppfølgingsordningen skal bidra til at kommuner med svake resultater på sentrale områder av opplæringen over tid får hjelp til å skape bedre læringsmiljø og læringsresultater for elevene i kommunen.
Gjennom ordningen støttes kommuner som faller under nedre grense for kvalitet, basert på indikatorer innen læringsmiljø og læringsutbytte. Dette inkluderer Elevundersøkelsen og spørsmål knyttet til mobbing, støtte fra lærer og motivasjon.
Etter flere år med relativt stabile tall i Elevundersøkelsen, har de siste to årene vist en markant økning i andelen elever som opplever mobbing i grunnskolen. Økningen skjer på alle trinn. Fra Elevundersøkelsen i 2022 øker andelen for 7. trinn med nesten tre prosentpoeng, for 10. trinn med over tre prosentpoeng.
På 7. trinn svarer 13 prosent at de har vært utsatt for mobbing, mens på 10. trinn er andelen 11 prosent.
De bekymringsfulle resultatene forsterker behovet for oppfølging av kommuner med skoler som over tid har hatt et dårlig læringsmiljø. God ledelse fra skoleeier, skoleleder og lærer i klasserommet er sammen med elevmedvirkning viktig når mobbing skal bekjempes og læringsmiljøet skal bedres.