Skriftlig spørsmål fra Olve Grotle (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:977 (2023-2024)
Innlevert: 19.01.2024
Sendt: 19.01.2024
Besvart: 23.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Olve Grotle (H)

Spørsmål

Olve Grotle (H): Eg viser til regjeringa si innføring av tolkinga av rammene for midlertidig persontransportkabotasje ret før jul m.v. 1.1.24. Dei fleste planane for sesongen 2024 var allereie lagde då Samferdselsdepartementet offentleggjorde si endring. Normalt må nyanskaffingar bestillast seinast august/september for påfølgjande sesong. Samtidig er det stor mangel på bussjåførar.
Korleis meiner statsråden norsk reiseliv og turbussnæringa skal sikre nok kapasitet neste sesong, og vart denne konsekvensen av forslaget utgreidd i forkant?

Begrunnelse

I pressemeldinga frå 19.12.23 skriv regjeringa at ho har bestemt å innføre ei klar tolking av kva som er tillate persontransportkabotasje i Noreg. Frå 1. januar 2024 vil det berre vere tillate for utanlandske busselskap å utføre persontransport på norske vegar i periodar på maksimalt 20 dagar samanhengande, og maksimalt 30 dagar totalt per kalenderår.
Endringa kjem brått på mange aktørar, og fleire er no usikre på korleis dei skal klare å gjennomføre turistsesongen i 2024. Endringa blir offentleggjort rett før jul, med verknad frå årsskiftet.
Forslaget blir fremja på eit tidspunkt kor mange av planane for innkommande turisme til Noreg allereie er lagde eller er i sluttfasen, og kan difor kome til å ramme delar av norsk reiseliv og reisearrangørar hardt. Det synest ikkje som at kapasitetsutfordringane tiltaket vil medføre for reiselivsnæringa eller turbussnæringa for sesongen 2024 har vore vurderte, heller ikkje norsk turbussnæring si moglegheit til å auke si kapasitet kva gjeld sjåførtilgang og eigna bussmateriell mot sesongen. Når det gjeld tilgang til bussjåførar kan det her nemnast at næringa har uttalt at det manglar 1 300 bussjåførar i dag.
Ut frå rapporten «Kartlegging av persontransportkabotasje» frå Stakeholder kjem det fram at: ”Det er begrensning på fabrikksiden med tanke på nyanskaffelser. Nyanskaffelser må bestilles senest august/september 2023 for levering sesong 2024”, og at: «2024 er for kort tid til å kunne øke. Brukte turbusser er det nesten ikke å oppdrive, nye har leveringstider til våren nå. Sjåfører er nærmest umulig å få tak i, så noen økning før 2025 er urealistisk».

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det følger av EØS-retten at transportører med fellesskapstillatelse kan utføre nasjonal transport i et land hvor de ikke er hjemhørende (kabotasje) på midlertidig basis. Det er ikke nærmere definert hva som ligger i begrepet «midlertidig». Uten en klar ramme for hvilke kabotasjetjenester som er tillatt kabotasje, slik det følger av EU-regelverket for godstransport, er det i praksis svært krevende eller umulig å håndheve reglene.
Dette er bakgrunnen for at Samferdselsdepartementet fra 1. januar 2024 har bedt norske kontrollmyndigheter legge til grunn at «midlertidig» persontransportkabotasje kun kan utøves innenfor en periode på inntil 20 dager sammenhengende og totalt 30 dager per kalenderår.
Formålet med klargjøringen av midlertidig-begrepet er å gjøre det mulig for kontrollmyndighetene å føre kontroll med kabotasje, og dermed motvirke sosial dumping og sikre like konkurransevilkår for norske og utenlandske transportører. Klargjøringen bidrar til forutsigbarhet for alle aktører.
I mangel av en harmonisert bestemmelse om hva som ligger i «midlertidig»-begrepet, har flere europeiske land klargjort hvordan de tolker dette begrepet.
Det har over tid vært varslet at det ville komme en klargjøring av rammene for persontransportkabotasje. Det fremgår blant annet av Handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren, som ble lagt fram høsten 2022, at regjeringen vil utfordre handlingsrommet i EØS-avtalen når det gjelder definisjonen av midlertidig persontransportkabotasje. Aktørene i transport- og reiselivsnæringen var ikke uforberedt på at det ville komme en slik klargjøring.
På bakgrunn av utredningen fra Stakeholder ble det vurdert hvordan man kunne sette en ramme for persontransportkabotasje som ivaretar både hensynet til like konkurransevilkår i transportnæringen og hensynet til reiselivsvirksomhet. Utredningen kartla administrative, økonomiske og praktiske konsekvenser for aktørene i den norske transportnæringen og reiselivsnæringen ved ulike tolkninger av begrepet «midlertidig» persontransportkabotasje. Ulike tolkinger kan gi ulike utslag i både transport- og reiselivsnæringen. Slik klargjøringen er utformet er det tatt høyde for at det skal være mulig for utenlandske aktører å utføre lange rundturer i Norge, dvs. opptil 20 dager sammenhengende kabotasje. Dette vil bidra til å sikre kapasiteten i et marked der kabotasje har en stor markedsandel.
Jeg vil følge nøye med på utviklingen i markedet fremover.