Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:962 (2023-2024)
Innlevert: 18.01.2024
Sendt: 19.01.2024
Besvart: 26.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): I lys av togavsporingen og Ofotbanens store betydning for næringslivet og beredskapen.
Hva har statsråden foretatt seg for å sikre at Ofotbanen åpner så fort som mulig, og vil statsråden prioritere dobbeltspor på Ofotbanen i lys av den nye sikkerhetssituasjonen vi står oppe i og betydningen denne jernbanestrekningen har for næringslivet, i ny NTP som legges fram i mars?

Begrunnelse

Et tog med jernmalm sporet av Ofotbanen 17. desember, og siden har togstrekningen vært stengt. To utredninger som ble lagt fram i fjor viste at Ofotbanen er av stor betydning for næringslivet og for sikkerhet og beredskap, særlig i lys av den nye sikkerhetspolitiske situasjonen etter at Finland og snart Sverige er med i NATO.
Begge disse rapportene, samt BaneNORs innspill til prioriteringene i ny Nasjonal transportplan for 2025-2036, fremhever at dobbeltspor på denne strekningen bør prioriteres når man skal satse videre på jernbanen i Nord-Norge.
Avsporingen som skjedde på Ofotbanen i desember førte til store skader på strekningen, og banen forventes ikke åpnet før i månedsskiftet januar/ februar.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Søndag 17. desember sporet et fullastet malmtog av på Malmbanan i Vassijaure, på svensk side mellom Kiruna og Narvik. Ofotbanen er den norske delen av Malmbanan. All togtrafikk nord for Kiruna har siden vært stoppet. Omtrent 15 kilometer jernbane ble skadet, og svenske Trafikverket har siden avsporingen jobbet på spreng for å gjenåpne banen. Ifølge Trafikverket er foreløpig prognose gjenåpning i slutten av januar i år.
Bane NOR opplyser at foretaket har tatt kontakt med Trafikverket, blant annet for å kartlegge om og hvordan Bane NOR eventuelt kan bidra i arbeidet med å gjenåpne banen så raskt som mulig.
Trafikkstansen på Malmbanan rammer ikke bare malmtransporten, men også annen godstransport og fiskeeksporten til/fra Narvik. På hverdager går det tre togpar (det vil si seks tog t/r) mellom Narvik og Alnabru. Når Malmbanan nå er stengt, skjer det en omlasting i Kiruna til lastebiler. Dette til stor ulempe for miljøet og trafikksikkerheten.
I gjeldende NTP 2022-2033, er det foreslått å prioritere effektpakken for godstransport Oslo-Narvik (via Kongsvingerbanen og Sverige). Effektpakken gir økt kapasitet mellom Oslo og Narvik, og er startet opp med utvidelse av terminal og kryssingskapasitet i Narvik. Tiltakene vil gi økt kapasitet for 740 meter lange godstog på Ofotbanen.
Representanten viser til utredninger som understreker Ofotbanens betydning for næringslivet og beredskapen. KVU Nord-Norgebanen og KVU for transportløsninger i Nord-Norge har begge det samme anbefalte jernbanekonseptet. Utredningene legger imidlertid ikke til grunn dobbeltspor på Ofotbanen. KVU Nord-Norgebanen har anbefalt følgende tiltak på Ofotbanen: tre nye kryssingsspor (Søsterbekk, Horisontalen og Katterat), samt sporombygging for økt aksellast til 32,5 tonn. Disse utredningene gjennomgår nå kvalitetssikring av uavhengige konsulenter (KS1).
Vi er nå i innspurten med arbeidet med NTP 2025-2036, og jeg vil presentere våre prioriteringer for jernbanen de neste årene når denne legges frem til våren.