Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:957 (2023-2024)
Innlevert: 18.01.2024
Sendt: 19.01.2024
Besvart: 23.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Hvilke problemstillinger er Drosjeutvalget bedt om å se nærmere på i sin delutredning II?

Begrunnelse

Jeg viser til statsrådens svar på spørsmål 15:743 (2023-2024) der det fremkommer at statsråden har gitt nye signaler til Drosjeutvalget om hva utvalget skal vurdere i sin andre delutredning. Statsråden nevner problemstillinger opp mot EØS-avtalen, det bes om en klargjøring av hvilke problemstillinger det her er snakk om, og hvilke andre problemstillinger utvalget ev. er bedt om å se på.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Utgangspunktet for arbeidet til Drosjeutvalget er mandatet som presentert ved oppstart av utvalgsarbeidet. I forbindelse med budsjettforliket for 2023 kom Stortinget med klare føringer for utformingen av drosjepolitikken, og ba i anmodningsvedtak regjeringen om å komme med «nødvendige lov- og forskriftsendringer for å gjeninnføre plikten til å være tilknyttet en drosjesentral og driveplikt og antallsbegrensning i drosjenæringen i løpet av 2023». Forslaget i Prop. 39 L (2023-2024) om sentraltilknytningsplikt er en deloppfølging av Stortingets anmodning.
I det videre arbeidet i delutredning II, vil både driveplikt, antallsregulering, kontroll og tilsyn, samt gode arbeidsforhold for ansatte og løyvehavere være tema. Jeg håper at utvalget kan komme med gode løsninger til hvordan man kan få ryddige forhold i drosjenæringen og et best mulig samlet drosjetilbud.
I tillegg har jeg bedt utvalget se særskilt på muligheten og mulige løsninger for at alle bestilte turer skal formidles via en sentral, og mulige løsninger for innføring av fylkesvise løyvedistrikt som løyvehavere skal være tilknyttet. Jeg har også bedt om at utvalget gjør en utredning av muligheten for at løyvehaver kun skal kunne være tilknyttet én sentral.
På bakgrunn av at sentralen blir tillagt en «kontrollfunksjon» for løyvehaverne, har jeg også bedt utvalget vurdere om det er behov for å innføre tiltak som sikrer en viss grad av uavhengighet mellom sentral og løyvehaver. Utvalget er bedt om å vurdere om sentralen kan ivareta de oppgavene den er tillagt på en tilfredsstillende måte hvis løyvehaver eier sentralen.
Jeg har lagt til grunn at utvalget vurderer behovet for de nevnte tiltakene, og om tiltakene er samsvar med EØS-retten.