Mímir Kristjánsson (R): Hva er årsaken til at Nav har brukt så lang tid på å utbetale pengene de ansatte ved Kleven verft har krav på fra lønnsgarantiordningen, og har departementet gjennom sin dialog med Nav bidratt til at denne prosessen har dratt ut i tid?
Begrunnelse
I 2020 gikk Kleven verft konkurs. Siden den gang har flere de ansatte vært i konflikt med Nav om utbetalinger fra lønnsgarantiordningen. Pengene det dreier seg om er lønn for feriedager som arbeiderne ikke rakk å ta ut for konkursen. Nav har siden 2009 hevdet at dette er å regne for feriepenger, og ikke som lønn. Dermed omfattes de heller ikke av lønnsgarantiordningen. Men i mai i fjor slo en dom i Oslo tingrett i en lignende sak fast at Nav har tolket reglene feil. Sju måneder etterpå har de ansatte ved Kleven likevel ikke fått ubetalt pengene de har krav på.
Til E24 henviser Nav til en «dialog med Arbeids- og inkluderingsdepartementet om avklaringer på hvilke konsekvenser lovtolkningen får». Departementet sier at denne dialogen først vil bære frukter i løpet av februar.
Det er vanskelig å forstå hvorfor Nav og departementet må bruke mange måneder på å følge opp en dom fra Oslo tingrett. Tidligere nestleder i FLT-klubben ved Kleven, Alf Johan Antonsen, treffer spikeren på hodet når han til E24 sier at:
"Gjør du noe galt overfor Nav, går ting fort og du anses som en forbryter. Gjør derimot Nav noe galt, er det en helt annen historie. Det er nok mange som føler at dette er ganske rart."
Spørsmålet dreier seg altså om hvorfor det tar så lang tid for Nav å rydde opp etter feilene de gjør. Har departementet bidratt til at denne prosessen har tatt lengre tid enn strengt nødvendig, og hva er årsaken til at pengene ikke ble utbetalt umiddelbart etter tingsrettsdommen falt i mai i fjor.