Skriftlig spørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:873 (2023-2024)
Innlevert: 09.01.2024
Sendt: 09.01.2024
Besvart: 15.01.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Mímir Kristjánsson (R)

Spørsmål

Mímir Kristjánsson (R): Har Nav tilstrekkelig ressurser til å dekke behovet for økonomi- og gjeldsrådgivning?

Begrunnelse

I en undersøkelse Norstat har gjennomført for Kredinor, svarer 28 prosent at de ikke ville klart å betale en uforutsett regning på 10.000 kroner. Videre svarer 20 prosent at økonomiske bekymringer påvirker deres arbeidsdag, 27 prosent at de har hatt vansker med å klare løpende utgifter det siste halve året og 16 prosent at de har spurt venner eller familie om økonomisk hjelp.
Nav tilbyr økonomi- og gjeldsrådgivning over telefon og på Nav-kontorene. Har Nav opplevd økt pågang til slike tjenester, og finnes det tall som kan underbygge utviklingen, for eksempel tall over telefonsamtaler eller antallet som ber om gjeldsrådgivning. Har Nav eventuelt gjort endringer i tilbudet i lys av situasjonen, og har Nav tilstrekkelig med ressurser til å hjelpe alle som tar kontakt om dette.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: De som opplever utfordringer med gjeld eller med å betale sine utgifter, kan få økonomisk rådgiving av arbeids- og velferdsforvaltningen, enten fra en økonomisk rådgiver ved Nav-kontoret, eller ved å ringe Arbeids- og velferdsetatens landsdekkende økonomi- og gjeldsrådgivningstelefon. På nav.no er det også en veiviser for økonomisk rådgivning, som beskriver ulike grep den enkelte kan gjøre for å få bedre kontroll på økonomien sin.
Det er den enkelte kommune som har ansvaret for økonomi- og gjeldsrådgivning som gis ved Nav-kontoret. Sosialtjenesteloven § 17 gir kommunen en plikt til å gi opplysning, råd og veiledning som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer. Økonomisk rådgivning er en sentral del av denne plikten. Formålet med den økonomiske rådgivningen er tredelt; å forebygge økonomiske problemer, å søke å løse akutte økonomiske problemer og å bidra til å finne helhetlige og varige løsninger for personer med behov for økonomisk rehabilitering.
Verken departementet eller Arbeids- og velferdsdirektoratet har tall på hvor mange som har henvendt seg til sitt lokale Nav-kontor for økonomisk rådgivning i 2023. Arbeids- og velferdsdirektoratet gjennomførte en kvalitativ undersøkelse blant de 12 største kommunene i november 2023. I denne undersøkelsen rapporterer ansatte i disse kommunene at flere mottar økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning.
Den landsdekkende økonomi- og gjeldsrådgivingstelefonen gir generell økonomisk rådgivning. Her kan bruker anonymt få veiledning om egen økonomisk situasjon og hjelp til selvhjelp, stille generelle spørsmål om inkasso, tvangssalg av bolig, lønnstrekk og gjeldsordning. Innringere kan også bestille time hos økonomi- og gjeldsrådgiver på Nav-kontoret hos gjeldsrådgivere, for videre oppfølging av sin egen økonomiske situasjon. Økonomi- og gjeldsrådgivningstelefonen ligger i NAV Kontaktsenter. Det var færre henvendelser i 2023, sammenlignet med 2022. Arbeids- og velferdsdirektoratet rapporterer at det i 2023 var 38 526 besvarte henvendelser, sammenlignet med 44 395 i 2022. Det er viktig å merke seg at disse tallene gjelder økonomirådgivning generelt, og at det ikke er slik at alle som ringer har behov for gjeldsrådgivning. Basert på antall registrerte henvendelser til NAV Kontaktsenter, er det ikke grunnlag for å si at det er økt etterspørsel etter økonomisk rådgivning.
Jeg gjør oppmerksom på at Arbeids- og velferdsdirektoratet i 2023 utlyste et forsknings- og utredningsoppdrag om tilgjengelighet og kvalitet på den økonomiske rådgivningen i Nav-kontoret. Kunnskapen fra dette forskningsoppdraget inngår i en større kartlegging av situasjonen for de sosiale tjenestene, og skal peke i retning av områder for forbedring og videreutvikling. Helsetilsynet vil i 2024 også gjennomføre et landsomfattende tilsyn med Nav-kontorets ansvar for å tilby tjenesten økonomisk rådgiving til personer som er i en vanskelig økonomisk situasjon.