Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:871 (2023-2024)
Innlevert: 09.01.2024
Sendt: 09.01.2024
Besvart: 16.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): I Statens Vegvesens prioriteringsoppdrag av 3. oktober 2023 går det fram at en byvekstavtale med Buskerudbyen tidligst kan komme på plass i 2030, selv om man legger til grunn høyeste økonomiske ramme. Dette er en forskyvning fra 2025 i forhold til det transportetatene la til grunn i mars 2023 for ramme 2 og 3.
Hva er status på søknaden om byvekstavtale fra Buskerudby-samarbeidet, og er samferdselsministeren enig med Statens Vegvesen i deres tidsperspektiv for en avtale?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Etter departementets foreløpig siste møte med Buskerudbyen våren 2022, ga jeg uttrykk for at det ikke var riktig tidspunkt for å starte forhandlinger med Buskerudbyen om en byvekstavtale, jf. mitt brev til Buskerudbyen av 12. mai 2022. I stedet ble det inngått en ny fireårig belønningsavtale for perioden 2022-2025. Jeg ga videre uttrykk for at vi etter å ha høstet mer erfaring fra Buskerudbyen og andre sammenliknbare byområder ville komme tilbake til om det er aktuelt med eventuelle byvekstforhandlinger. Det har ikke vært noen formell dialog med Buskerudbyen om byvekstavtale etter dette.
Samferdselsdepartementet har på generelt grunnlag uttrykt skepsis til å inngå en byvekstavtale uten bompenger. Jeg mener det er grunn til å stille spørsmål ved om det er mulig å oppnå nullvekstmålet i et lengre perspektiv uten brukerfinansiering. Ingen byvekstavtaler har blitt inngått uten at det ligger en form for bompengefinansiert bypakke til grunn. Departementet har tidligere signalisert at Buskerudbyen som minimum bør utrede minst ett alternativ med en bompengefinansiert bypakke som grunnlag for en framtidig byvekstavtale. Jeg er ikke kjent med at dette er fulgt opp.
Statens vegvesen sine vurderinger om når det kan være mulig med en byvekstavtale for Buskerudbyen er i stor grad basert på forutsetninger og beregningstekniske økonomiske rammer gitt i forkant av transportetatenes utarbeiding av det faglige grunnlaget for stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025-2036. Regjeringens endelige forslag til politiske prioriteringer for den kommende i NTP-perioden vil kunne avvike fra dette. Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025-2036 vil bli som kjent lagt fram for Stortinget før påske.
Det er per i dag inngått byvekstavtaler med de fire største byområdene, samt Tromsø. I 2024 legger Regjeringen opp til å starte forhandlinger om byvekstavtaler i Nedre Glomma og Kristiansandsregionen. Etter at disse forhandlingene er gjennomført, vil det være naturlig å vurdere oppstart av liknende prosesser for Grenland og Buskerudbyen, dersom forutsetningene lokalt ligger til rette for det.