Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:849 (2023-2024)
Innlevert: 05.01.2024
Sendt: 08.01.2024
Besvart: 15.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Erkjenner statsråden at innføring av krav om ti ansatte var feil, og vil statsråden instruere Bane Nor om å gå vekk fra denne praksisen, statsråden er vel enig i at det er viktigere med kvalifisert personell, snarere enn hvor mange som er ansatt i et firma?

Begrunnelse

Det har vært en merkbar økning i sikkerhetskritiske hendelser innen jernbaneindustrien. Spesielt bekymringsfullt er antallet hendelser der hovedsikkerhetsvakter (HSV) og lokale sikkerhetsvakter (LSV) har sikret seg utenfor tildelt området. I august alene ble det registrert 10 slike hendelser, noe som utgjør en betydelig del av de 23 hendelsene som fant sted frem til og med august i 2023, sammenlignet med 24 hendelser totalt i hele 2022. Disse feilene skyldes ofte tidspress, manglende kjennskap til området, miskommunikasjon med togleder eller TXP, og arbeid uten tilstrekkelig kunngjøring.
Antallet sikkerhetskritiske hendelser synes å ha økt kraftig i 2023, og faktisk skjer dette etter at de nye reglene for sikkerhetspersonell trådte i kraft. Hensikten med Bane Nors regelendring var av sikkerhetsmessige hensyn, den intensjonen synes i hvert fall ikke å ha gitt ønsket effekt.
Jeg mener derfor som jeg mente i spørretimen 11.01.2023 at innføringen av krav om antall ansatte ikke bidrar til likhet for aktørene, ei heller har noen praktisk betydning for sikkerheten, som tall fra august 2023 tydelig viser.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet har innhentet innspill fra Bane NOR.
Når Bane NORs leverandører utfører sikkerhetskritisk arbeid og leverer arbeid hvor det brukes sikkerhetsfunksjoner, herunder hovedsikkerhetsvakt og lokal sikkerhetsvakt, gjøres dette innenfor rammene av den sikkerhetsgodkjenning Statens jernbanetilsyn har gitt Bane NOR. Bane NOR er da ansvarlig for å påse at virksomhetene som utfører sikkerhetsfunksjonen på Bane NORs vegne, er egnet til å utføre arbeidet.
Bane NOR innførte i mars 2022 en godkjenningsordning for virksomheter som leverer personell med sikkerhetsfunksjoner. Ordningen ble innført som følge av en negativ utvikling i antall uønskede hendelser hvor sikkerhetsfunksjoner var involvert og hvor man så at måten virksomhetene var organisert på, kunne være medvirkende til at flere typer hendelser oppsto. Gjennom godkjenningsordningen stilles det skjerpede krav til virksomhetene når det gjelder sikkerhet. Virksomheter som ikke oppfyller kravene, eller ved kontroller har gjentakende avvik og brudd, får ikke godkjenning og kan ikke utføre sikkerhetsfunksjoner som leverandører eller underleverandør til Bane NOR.
Det følger av krav i ordningen at virksomhetene skal minimum ha ti fast ansatte, hvorav minimum tre av disse må være godkjent i sikkerhetskritisk funksjon. Bane NOR ser at kravet om ti fast ansatte, sammen med de øvrige kravene i godkjenningsordningen, samlet sett bidrar til økt sikkerhet og færre uønskede hendelser av typen godkjenningsordningen har som mål å redusere.
Bane NORs tall viser at det totale antallet hendelser med sikkerhetsvakter (hovedsikkerhetsvakt og lokal sikkerhetsvakt) involvert gikk ned fra 148 hendelser i 2022 til 107 hendelser i 2023. I dette tallet ligger hendelser både på nivå 1-2 (alvorlige hendelser) og nivå 3-5 (mindre alvorlige hendelser). I perioden var antall alvorlige hendelser uendret (7 hendelser både i 2022 og 2023), men det var en betydelig nedgang i mindre alvorlige hendelser (fra 141 til 100 hendelser). Antall hendelser som skyldes mangelfull etterlevelse av instruks, regelverk og disponering, hvilket inngår i nivå 3-hendelser, har gått betydelig ned. Dette viser at de skjerpede kravene til virksomhetene ved innføring av godkjenningsordningen har økt sikkerhetskompetansen hos dem som skal utføre sikkerhetsfunksjonen.
Samtidig er det riktig at antall hendelser som følge av manglende kjennskap til området og kommunikasjonsproblemer mellom hovedsikkerhetsvakt, togekspeditør og togleder var høyere i 2023 sammenliknet med 2022 (en økning fra 23 til 36 hendelser). Bane NOR jobber også med å få ned denne typen hendelser, men i andre spor og på andre måter enn gjennom godkjenningsordningen. Fokuset på sikkerhet og den gode dialogen med selskapene som følge av ordningen vil likevel også redusere slike hendelser.
Godkjenningsordningen evalueres fortløpende, herunder kravene til antall ansatte. Bane NOR gjennomfører kontinuerlig revisjoner, kontroller og veiledning med virksomhetene. Til sammen gir dette Bane NOR verdifulle innspill til arbeidet med både forvaltning og utvikling av ordningen.