Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:819 (2023-2024)
Innlevert: 04.01.2024
Sendt: 04.01.2024
Besvart: 11.01.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Kommer statsråden til å ta en mer aktiv rolle, for å rydde opp i kaoset også kalt Nav?

Begrunnelse

Rett før jul kom en dom fra Høyesterett, som sier at Nav har feilpraktisert lovverket knyttet til søknadsfristen for utsatt fedrekvote, eller at NAV ikke kunne sette en frist for søknad om foreldrepenger som følge av reglene om sammenhengende periode. I går 2. januar, kunne vi høre at 77 000 mennesker hadde blitt trukket for mye i skatt på sine utbetalinger fra Nav. Ingen av disse eksemplene er verken enestående, nye eller sjokkerende. De føyer seg bare inn i rekken av feil Nav gjør, som går utover mange mennesker.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg vil innledningsvis påpeke at jeg ikke er enig i den karakteristikken som kommer til uttrykk i representant Olsens spørsmål og bakgrunn for spørsmålet som legger til grunn at det er kaos i Arbeids- og velferdsforvaltningen.
Nav leverer godt på mange områder under sitt omfattende og krevende samfunnsoppdrag. Samtidig som det er en betydelig bredde i porteføljen av oppgaver og en stor etterspørsel og behov for tjenestene, er det også en kompleks organisering av Nav.
Som representanten er kjent med, består arbeids- og velferdsforvaltningen både av den statlige Arbeids- og velferdsetaten og et partnerskap med hver enkelt kommune om de delene av kommunens tjenester som inngår i de felles lokale Nav-kontorene. Det er 264 Nav-kontorer og 57 vertskommunesamarbeid med til sammen 173 kommuner. Videre forvalter Arbeids- og velferdsetaten mange ytelsesområder, med et omfattende og komplekst lovverk. Etaten behandlet om lag 4,7 millioner søknader i 2022, og om lag 2,9 millioner brukere fikk en utbetaling. På nav.no er det om lag 50 millioner innlogginger i året.
Nav er en viktig del av sikkerhetsnettet i velferdsstaten. Det gis arbeidsrettet oppfølging slik at flere skal komme seg i arbeid, herunder utsatte grupper i arbeidslivet. En annen viktig oppgave for Arbeids- og velferdsetaten er at de som trenger det skal få rett ytelse til rett tid. Mine møter med Nav-ansatte har til felles at det vises stort engasjement for å gi mennesker i krevende livssituasjoner god hjelp.
Det er behov for kontinuerlig forbedring og videreutvikling for å gjøre etaten mer brukervennlig med et effektivt og godt tjenestetilbud med god kvalitet. Både etatens interne analyser samt eksterne utredninger som NOU 2020: 9 Blindsonen og NOU 2023:11 Raskt og riktig har avdekket kvalitetsutfordringer. Etaten arbeider aktivt med oppfølging av disse utfordringene og iverksatte tiltak følges tett opp i styringsdialogen mellom departementet og etaten.
Med en så bred og kompleks portefølje vil det kunne skje feil. Det er imidlertid viktig at feil raskt avdekkes og raskt rettes opp. Saken som representanten viser til i begrunnelsen for spørsmålet, knyttet til feiltrekk i skatt i etaten, er nettopp et eksempel på at feil avdekkes, men at det også rettes raskt opp. I videreutviklings- og forbedringsarbeidet vil derfor god internkontroll og kvalitetssystemer, god kompetanse samt digital systemstøtte være viktige faktorer.
Arbeids- og velferdsetaten har ansvaret for å tolke og forvalte regelverket som ligger under sitt ansvarsområde. Med komplekse regelverk vil det oppstå tilfeller der det er uenighet om rettsforståelsen på et område, og som det vil være behov for å få prøvd i rettssystemet/for domstolene. Jeg viser til prosessen rundt rettsforståelsen av regelverket om fedrekvote som et eksempel på dette. Tolkningsspørsmålet i den saken har vært prøvd i tre rettsinstanser. Saken er et eksempel på at rettslige avklaringer av domstolene er viktig også av hensyn til brukerne. For ordens skyld vil jeg opplyse at barne- og familieministeren er konstitusjonelt ansvarlig for denne ordningen.