Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:813 (2023-2024)
Innlevert: 03.01.2024
Sendt: 03.01.2024
Besvart: 11.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Vil statsråden ta initiativ overfor Norske Tog AS for å få dem til å få gjort deler av vognene på Jærbanen om til sykkelvogner under midtlivsoppgradering?

Begrunnelse

Jærbanen trafikkeres av 12 togsett med italienske type 72-tog som nærmer seg 20 år gamle. Disse togene skal de neste årene få en midtlivsoppgradering. Når togene kommer tilbake er de både mer moderne og pålitelige, og klare for mange flere år i trafikk.
Jærbanen er populær og er med over 5 millioner reisende årlig det største togmarkedet i landet utenfor Oslo. Den strekker seg fra Stavanger sentrum i nord til Egersund i sør og fungerer som et komfortabelt og relativt pålitelig reisemiddel for innbyggere i regionen både til hverdag og fest. Sykkel er et annet populært og effektivt transportmiddel, spesielt på korte avstander og i by er sykkel en sterk konkurrent til bilen.
Sykkelvogn på toget kombinerer to populære transportmidler. På tog i Danmark, Tyskland, Nederland og flere andre land er det etablert vogner som er tilrettelagt for sykkel. Togreisende kan da sykle til togstasjonen, ta meg seg sykkelen på toget og sykle videre når toget er fremme ved stasjonen. Ved å kombinere sykkel med tog, kan man dra nytte av togets hastighet og sykkelens smidighet for å komme raskt fram.
Sykkelvogn vil tilgjengeliggjøre toget for enda flere. Sykkelvogn på toget kan klargjøres enkelt ved å erstatte noen av de vanlige setene med sykkelstativer. Ettersom alt innholdet i vognene nå uansett skal oppgraderes er dette en god mulighet til å få gjort noe med dette nå.
Å legge til rette for mer sykkel på tog vil støtte opp under to viktige mål, både for klima og næringsutvikling. Å gjøre det mulig for enda flere å reise kollektivt på jobb vil bidra til å nå nullvekstmålet, og å gi flere tilgang til sykkelopplevelser på Jæren vil støtte opp under reiselivssatsingen der.
Jæren er godt tilrettelagt for helårssykling. Det flate og sykkelvennlige jærlandskapet strekker seg rundt store deler av Jærbanen med noen kuperte unntak lengst nord og sør på strekningen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jærbanen er en av de mest trafikkerte jernbanelinjene i Norge. I 2023 passerte antall reisende fem millioner, etter en jevn vekst gjennom året. Veksten i antall reisende de siste ti årene har vært nærmere 70 prosent. Vekst i antall reisende, og gjennomførte tilbudsforbedringer (flere avganger) har ført til at kapasiteten på Jærbanen er svært høyt utnyttet. Et forbedret tilbud og en sterk vekst i antall reisende er selvsagt svært gledelig, men innebærer også utfordringer når det gjelder driftsstabilitet, og ikke minst trengsel om bord i togene.
Som Stortingsrepresentanten påpeker: Jærbanen trafikkeres i dag av 12 togsett av type 72. De fleste rushtidsavgangene på banen kjøres med enkle togsett pga. begrenset tilgang på kjøretøy, noe som fører til mange ståplasser. Det har også vært utfordringer knyttet til punktligheten på Jærbanen som følge av høy kapasitetsutnyttelse og dermed økt sårbarhet ved driftsforstyrrelser.
Eventuell tilførsel av nye kjøretøy vil ikke være aktuelt før nye lokaltog til Østlandet er levert og satt i ordinær trafikk. Dersom det i fremtiden blir overført nyere togsett til Jærbanen med fleksiarealer for sykkel, vil dette gi bedre muligheter for å ta med sykkel i togene.
Type 72 er nå midt i livet, og i juli 2021 ble det inngått en avtale mellom Norske tog (som eier togene) og togprodusenten Alstom om en såkalt midtlivsoppgradering av alle 36 togsett av denne typen. De første oppgraderte togene skal etter planen settes i drift på Jærbanen i løpet av året, og deretter fortløpende i henhold til en avtalt leveringsplan. Her har det allerede oppstått forsinkelser og det anslås at siste tog vil bli levert desember 2026, om lag ett år etter opprinnelig plan.
I forbindelse med kontraktstildelingen ble det vurdert å legge til rette for sykkelplasser, på bekostning av sitteplasser. Men hensynet til kapasiteten om bord og behov for sitteplasser ble vurdert som viktigere. Det forventes dessuten en fortsatt sterk vekst i kollektivtrafikken på Nord-Jæren, og fjerning av sitteplasser til fordel for sykkel vil forsterke utfordringene med ståplasser og trengsel. Utformingen av togsettet ble besluttet i 2020. Dersom utformingen nå endres for å legge til rette for sykkelplasser vil det gi en ytterligere forsinkelse av anskaffelsen og økte kostnader.
Avslutningsvis vil jeg understreke at det skal legges til rette for at man kan bruke sykkel som en del av reisen, bl.a. med plass til sykkelparkering rundt stasjonene. Det er også viktig at det legges til rette for mikromobilitetsløsninger som bysykkel der det er grunnlag for det.