Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:779 (2023-2024)
Innlevert: 21.12.2023
Sendt: 21.12.2023
Besvart: 08.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Hvordan vurderer statsråden evnen til å ivareta samfunnssikkerhet og beredskap i Nord-Norge med den sårbarheten særlig Nordland står overfor i dag, både på bane og vei, og vil statsråden ta initiativ til å få dobbeltspor på Ofotbanen inn i den kommende nasjonale transportplanen, utbedring av Nordlandsbanen som vil gi redundansen og være et alternativ til Ofotbanen, gi prioritet til godstog til Nord-Norge på norsk jernbane, samt sørge for fortgang i utbedringen av E6 på hele strekningen Fauske-Bognes?

Begrunnelse

Søndag 17. desember ble det igjen full stopp på Ofotbanen etter en avsporing på svensk side og kommer tidligst i gang i januar. Ofotbanen er svært viktig for distribusjon av dagligvarer, byggevarer, post og andre innsatsfaktorer for det nordnorske næringslivet. Transportkorridoren er også avgjørende viktig for transport av sjømat ut av landsdelen. I 2022 ble det transportert 240 000 tonn sjømat til en verdi av om lag 25 milliarder kroner på banen.
Når Ofotbanen er stengt, må distribusjon av varer inn til landsdelen og eksport av varer ut håndteres i hovedsak av vogntog på vei. E10 Bjørnfjell for ikke å snakke om E6 over Hamarøy og Sørfold er svært værutsatte strekninger og med hyppige ulykker og lav forutsigbarhet særlig på vinterstid. Senest denne uken har det vært to ulykker med større kjøretøyer involvert på E6 mellom Fauske og Bognes. Når Ofotbanen er stengt, er transporten inn og ut av en hel landsdel i stor grad helt prisgitt vær og forhold langs gjenværende transportkorridorer.
E6 Fauske - Bognes har jevnt over lav standard og utgjør en trafikksikkerhetsrisiko. Veien medfører stor uforutsigbarhet både for fremføring av gods og persontransport, med tunneler på E6 gjennom Sørfold som ble bygget på 1960-tallet. I 2023 har det vært veistengninger også sommerstid. Det er i praksis ingen omkjøringsmuligheter, og den dårlige veien er en trussel mot samfunnssikkerhet og beredskap.
Med dette bakteppet oppleves det som bekymringsfullt at regjeringen ikke synes å ha større hast med å få utbedret E6 hele strekningen Fauske - Bognes. Det er godt at man skal komme i gang tunellene, men befolkningen i nord kan ikke leve med en tilnærming som i beste fall er stykkevis og delt, og som i verste fall vil strekke seg over tiår før alle flaskehalser er fjernet.
Uhellshendelsen på svensk side kombinert med de hyppige stengningene på E6 viser med all tydelighet den sårbarheten og uforutsigbarheten som et samlet nordnorsk samfunns- og næringsliv har. Slik lav forutsigbarhet for transport utgjør en betydelig og faktisk konkurranseulempe for nordnorsk næringsliv.
Situasjonen vi står i synliggjør også beredskapen og den manglende redundansen ved utfall av Ofotbanen. En hendelse som dette i en krise- eller krigssituasjon ville betydd at øst-vest-aksen var brutt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samfunnssikkerhet handler om samfunnets evne til å verne seg mot og håndtere hendelser som truer grunnleggende verdier og funksjoner og setter liv og helse i fare. Slike hendelser kan være utløst av naturen, være et utslag av teknisk eller menneskelig feil eller bevisste handlinger. En robust transportsektor er en forutsetning for å kunne opprettholde viktige nasjonale funksjoner, samt tilgjengelighet og framkommelighet. Et sikkert, forutsigbart og effektivt transportsystem spiller følgelig en viktig rolle for samfunnssikkerhet og beredskap i Norge.
Rammene for utviklingen av transportsektoren i et samfunnssikkerhetsperspektiv er i dag ganske annerledes enn for noen år siden. Naturfarer og konsekvenser av klimaendringene representerer en økende utfordring, samtidig som endringene i den sikkerhetspolitiske situasjonen som følge av krigen i Europa krever tilpasninger i både forsvars- og transportsektoren. Klimatilpasning og samfunnssikkerhet, herunder militær mobilitet, er derfor hensyn som regjeringen vil reflektere blant annet i Nasjonal transportplan for 2025-2036 som legges frem våren 2024.
Regjeringen er opptatt av å forvalte de ressursene vi har på en god måte, å utnytte kapasiteten i infrastrukturen og bedre samspillet mellom transportformene. I landet vårt har vi både lange avstander og store topografiske variasjoner. Vi må utvikle transportårene vi har for å sikre god kapasitet og framkommelighet innenfor begrensede budsjettrammer og med hensyn til øvrige rammer for transportpolitikken. Oppdaterte analyser Jernbanedirektoratet og Bane NOR har utført i samarbeid med det svenske Trafikverket og som blant annet inngår som grunnlag for Nasjonal transportplan 2025-2036 som utarbeides nå, viser at det ikke er behov for dobbeltspor på Ofotbanen nå. I grunnlaget transportvirksomhetene har levert til denne revideringen har de også foreslått nye kryssingsspor og kryssingsspor-forlengelser på Ofotbanen og Nordlandsbanen i effektpakkene for kombigods.
De konkrete prioriteringene regjeringen vil foreslå, kommer jeg tilbake til ved fremleggelsen av Nasjonal transportplan 2025-2036. Det jeg allerede likevel kan si nå er at vi må prioritere stramt innenfor begrensede budsjettrammer og at det er mange ulike behov som må veies opp mot hverandre. Vi vil derfor i prioriteringene se hen til de transportpolitiske målene slik at vi retter ressursinnsatsen dit den gir best måloppnåelse.
Når det gjelder utbedringen av E6 på strekningen Fauske-Bognes vil jeg vise til at det i Prop. 1 S (2023-2024) er satt av midler til oppstart av E6 Megården-Sommerset i 2024. Den nye veien på strekningen vil bli 21,4 km, og dette er 5,9 km kortere enn dagens vei. Seks av de eksisterende tunnelene som ikke innfrir kravene i tunnelsikkerhetsforskriften erstattes av tre nye tunneler. Det er nå gjennomført ekstern kvalitetssikring KS2 av prosjektet og jeg vil komme tilbake med forslag til kostnadsramme for prosjektet. Dette vil kunne bidra til bedre framkommelighet og samfunnssikkerhet i landsdelen og for de lange transportene inn og ut av Nord-Norge. Jeg er opptatt av at vi ser på transportsystemet som en helhet og utnytter redundansen i ulike sammenhenger, både med hensyn til næringsliv, forsvar, samfunnssikkerhet og beredskap.