Skriftlig spørsmål fra Anna Molberg (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:769 (2023-2024)
Innlevert: 20.12.2023
Sendt: 20.12.2023
Besvart: 05.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Anna Molberg (H)

Spørsmål

Anna Molberg (H): Kan statsråden gi et svar på hva som er planene for Norsenga bro i Kongsvinger, alternativt når det kommer en avklaring om hva som vil skje med broen?

Begrunnelse

Siden kollapsen av Tretten bro i Gudbrandsdalen i 2022 har Norsenga bro i Kongsvinger vært hindret fra å brukes fullt ut. Broen var fullstendig stengt flere uker sensommeren 2022, siden 1. september 2022 har broen vært åpnet for trafikk i en retning, regulert med lys. Dette har skapt enorme trafikale utfordringer for fastboende og de mange gjennomreisende, problemer for utrykningskjøretøy, og ikke minst store økonomiske konsekvenser for det lokale næringslivet og bønder. I tillegg til dette har det nå blitt iverksatt et forskningsprosjekt i regi av NTNU med Statens Vegvesens velsignelse på broen, uten at noen kan gi klare svar på hvorfor dette har blitt gjort, noe som kraftig forsinker at det kommer en konklusjon om bruken av Norsenga bro for både riksveien og europaveien. Forskningsprosjektet skal se på hvordan temperatursvingninger og fuktighet påvirker broen. Spørsmålet er hvilken forskningsmessig verdi dette har når broen ikke er i bruk ved full kapasitet. De trafikale utfordringene på Norsenga bro har også resultert i at andre broer i nærområdet blir belastet med økt trafikk. Særlig Brandval bro, en stålbro fra slutten av 40-tallet, som tydelig beveger på seg hver gang det er tungtrafikk over broen. Dette stilles spørsmålstegn ved om dette er forsvarlig på sikt. Det har nå blitt opprettet en egen aksjonsgruppe av det lokale næringslivet for å få fortgang i arbeidet med en konklusjon om hva som skal skje med Norsenga bro. For tross arbeider, forskningsrapporter og at saken har vært løftet politisk, lokalt og på fylkesnivå, er det ingen som med sikkerhet kan si hva som skal skje med denne broen. Om den skal forsterkes, rives eller om den er i stand til å åpnes for normal trafikk uten noen endringer. Samtidig kan vi se i andre deler av landet at lignende trebroer, som ble stengt på grunn av kollapsen på Tretten bro i 2022, har kommet mye lenger i prosessen enn broen på Norsenga. Flere av disse kan sies å være av mindre viktighet enn Norsenga all den tid dette er en bro som både er riksvei og europavei. Verken kommunen, fylkeskommunen eller Statens Vegvesen har gitt noen klare svar på hva som er status for Norsenga bro. Om det ikke er mulig å gi et svar på hva som skal skje med broen, så bør man kunne gi et svar på når det endelige svaret kommer.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er gjennomført et omfattende arbeid med nye beregninger og grundige faglige vurderinger før Norsenga bru ble gjenåpnet for toveistrafikk fredag 22. desember 2023. Bruas bruksklasse er for nå begrenset til en aksellast på 10 tonn og største tillatte totalvekt på 60 tonn. Dette er den trafikklast som tillates kjørt fritt uten dispensasjon.
For at brua også skal kunne åpnes for tyngre spesialtransporter etter dispensasjon, jobber Statens vegvesen videre med detaljprosjektering av forsterkningstiltak på brua. Sikkerheten må alltid komme først, og det er krevende å utbedre ei bru som går over et trafikkert jernbanespor. Vegvesenet håper å kunne åpne brua for spesialtransporter igjen på senvinteren 2024.