Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:743 (2023-2024)
Innlevert: 18.12.2023
Sendt: 18.12.2023
Besvart: 03.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Har statsråden hatt dialog med ESA om forslaget om sentraltilknytningsplikt for å sikre at det er forenlig med EØS-retten (Det bes om at statsråden klargjør for prosessen med å sikre at forslaget man har landet på i Prop. 39 L (2023-2024) er i tråd med EØS-retten)?

Begrunnelse

Sentraltilknytningsplikt var ett av tre elementer som dannet grunnlag for ESAs grunngitte uttalelse fra 22. februar 2017, der det ble slått fast at norske regler for drosjemarkedet var EØS-stridig.
Flere juridiske utredninger levert til departementet ved høringen av NOU'en til Drosjeutvalget slår fast at en sentraltilknytningsplikt som foreslått av utvalget vil være i strid med EØS-avtalen. ESA er også klare på at de følger med på utvikling i nasjonal lovgivning og praksis.
Departementet skriver i Prop. 29 L at det ikke kan utelukkes at det kan oppstå spørsmål om hvorvidt den foreslåtte sentraltilknytningsplikten er proporsjonalt, og dermed forenelig med EØS-retten.
Om det viser seg at også denne sentraltilknytningsplikten er i strid med EØS-avtalen, vil konsekvensen være at hele drosjesektoren på nytt blir offer for uforutsigbarhet i lang tid fremover.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Utgangspunktet for reguleringen av drosjemarkedet er at regjeringen vil legge til rette for et tilfredsstillende drosjetilbud for kunder over hele landet, ikke minst for kunder som har særlig behov for drosjetjenester. Regjeringen ønsker ryddige forhold i næringen.
Departementet har i sin vurdering av forslaget fra Drosjeutvalget lagt vekt på at forslaget skal være i tråd med EØS-retten. Ettersom sentraltilknytningsplikt kan utgjøre en restriksjon på retten til fri etablering, har departementet vurdert om den kan begrunnes i tvingende allmenne hensyn. Det fremgår av Prop. 39 L (2023-2024) at departementet mener sentraltilknytningsplikten, og pliktene som forslaget legger på sentralene, er egnet og nødvendig for å ivareta tvingende allmenne hensyn. Slike tvingende allmenne hensyn omfatter blant annet et tilfredsstillende drosjetilbud, hvit økonomi, personsikkerhet og forbrukervern.
Forslaget som er fremmet for Stortinget avviker fra den tidligere sentraltilknytningsplikten på flere sentrale punkter. Forslaget er tydelig knyttet opp mot en vurdering av hvilke allmenne hensyn plikten skal ivareta. Denne begrunnelsen samsvarer ikke med begrunnelsen for det tidligere kravet om tilknytningsplikt. Videre er det flere mekanismer i forslaget som skal sikre at plikten ikke er mer inngripende enn nødvendig for å ivareta de skisserte samfunnshensynene. Blant annet kan løyvehavere etter forslaget velge hvilken sentral de skal være tilknyttet og om de vil være tilknyttet en eller flere sentraler.
Jeg er oppmerksom på at ESA kan ha spørsmål til forslaget. Departementet hadde allerede 18. oktober et møte med saksbehandlere i ESA om forslaget i NOU 2023:22 På vei mot en bedre regulert drosjenæring. I tillegg diskuterte jeg saken på pakkemøte med ESA 24. oktober.
Jeg er klar over at det er noen problemstillinger opp mot EØS-retten vi må være særlig oppmerksomme på. Jeg har bedt Drosjeutvalget se nærmere på noen av disse problemstillingene i sin delutredning II.
Jeg er positiv til videre dialog med ESA i saken for å avklare eventuelle uklarheter, og vil gjøre det jeg kan for å unngå uforutsigbarhet for aktørene i drosjenæringen.