Skriftlig spørsmål fra Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:739 (2023-2024)
Innlevert: 17.12.2023
Sendt: 18.12.2023
Besvart: 02.01.2024 av barne- og familieminister Kjersti Toppe

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V)

Spørsmål

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Kan statsråden redegjøre for sitt syn på behovet for nærmere regulering av gravferdsbransjen, herunder om hun mener at det er behov for å få på plass en offentlig autorisasjon eller annen type godkjenningsordning for etablering av gravferdsbyråer?

Begrunnelse

Gravferdskonsulenter kommer inn i folks liv på et tidspunkt hvor de befinner seg i svært sårbare livssituasjoner. De forholder seg til mennesker som akkurat har mistet sine kjære, som står oppe i store livskriser. Da påhviler det dem et særskilt ansvar for å opptre på en etisk forsvarlig måte. Det bransjen har i dag av etiske retningslinjer, er en standard for god gravferdsskikk. Det er vel og bra, men den fanger ikke opp f.eks. misbruk av overmaktsforhold. For undertegnede og Venstre synes det som om det i dag er et misforhold mellom hvor sårbare brukerne av tjenestene er, og hvor spinkel den offentlige reguleringen av virksomheten til byråene er.
Etter undertegnedes syn kan være aktuelt å se på om det er behov for å få på plass en offentlig autorisasjon og godkjenningsordning for gravferdsbransjen. Dette har Virke Gravferd jobbet for i mange år, uten å få gehør hos myndighetene. Bransjen er ikke uregulert – den må både forholde seg til gravferdsloven og forskrifter om hygiene. Gravferdsbyråene forholder seg også til regler om salg av varer av tjenester og til personvernregelverket. Det er allerede strenge regler for markedsføring – byråene skal være der for folk når de trenger det, men ikke være påtrengende. Men selve etableringsretten er fri og uregulert, og det stilles ingen krav til formell kompetanse eller tidligere erfaring fra bransjen.
En autorisasjonsordning vil for det første kunne løfte bransjens omdømme. For det andre – og dette er for Venstre det viktigste – vil det kunne trygge brukere av tjenestene om at de i et av sitt livs mest sårbare øyeblikk blir møtt av skikket og kompetent personell, som ikke trår feil i situasjoner som krever ekstra stor aktsomhet og solid etisk dømmekraft.

Kjersti Toppe (Sp)

Svar

Kjersti Toppe: Eg er einig med spørsmålsstillaren i at gravferdsbyrå yter ei teneste til personar i ei svært sårbar fase, og at det såleis er svært viktig at tilsette og leiarar i gravferdsbyrå gjer ein god og respektfull jobb for dei etterlatne. Den praktiske hjelpa, råda og tenestene byråa gir betyr mykje for både dei etterlatne og for samfunnet i stort.
Gravferdsbyrå blir ikkje regulert av regelverk departementet mitt forvaltar. Byråa er private tenesteytande verksemder, og må forhaldse seg til lover og reglar som tenestene gjeld.
Straffbare forhold er det opp til politiet å følgje opp. Det ville òg gjelde dersom gravferdsbyrå var omfatta av ei offentleg godkjenningsordning eller tilsvarande. Det høyrer med at meldingar til politiet nokre gonger av ulike grunnar ikkje fører til etterforsking eller tiltale.
Eg vurderer at det ikkje er behov for ei offentleg godkjenningsordning for gravferdsbyrå i Noreg. Så langt eg veit finst slike ordningar heller ikkje elles i Norden. Det er ikkje alltid naudsynt med offentleg godkjenning sjølv om ei verksemd gjer ein viktig jobb. Det vil også krevje store ressursar å etablere ei ordning for statleg godkjenning. Det same gjeld om ein skulle byggje opp kapasitet og kompetanse til å føre tilsyn eller følgje opp klager. Noko slikt apparat har ein ikkje i dag.
Kompetanse, røynsle og eit godt moralkompass er viktig også i gravferdsbyrå. Eg legg til grunn at bransjen sjølv og seremonileverandørane dei samarbeider med, til saman dannar eit tilstrekkeleg rammeverk for å sikre gode og respektfulle tenester.