Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:720 (2023-2024)
Innlevert: 13.12.2023
Sendt: 18.12.2023
Besvart: 02.01.2024 av kommunal- og distriktsminister Erling Sande

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Det er no full forvirring hjå fylkeskommunane om korleis dei frie midlane gjeve over dei fylkeskommunale budsjetta tiltenkt gratis ferje kan nyttast.
Kan statsråd Sande stadfeste at svaret statsråd Nygård gav på spørsmål 370 til Stortinget 20. november er rett, der han mellom anna skriv: «Kompensasjonen blir fordelt gjennom rammetilskotet til fylkeskommunane, som er ein del av fylkeskommunane sine frie inntekter. Det vil derfor ikkje vere i strid med Stortingets vedtak å ta betaling på eit ferjesamband som i dag er gratis.»?

Begrunnelse

Rogaland Fylkeskommune ha no vedteke at passasjerar skal gå gratis, på dei ferjesamband der regjeringa har definert i inntektsoverføringane til fylkeskommunane skal motta kompensasjon for. Bilar må derimot betale ein liten eigenandel. Dette har si årsak i at Rogaland fylkeskommune er av dei fylka som kommer dårlegast ut etter endringar i inntektssystemet, spesielt innan kollektivtrafikken, og dette er eit ledd i å oppretthalde ruteproduksjonen. Samarbeidspartiene har i sine budsjettforhandlinger arbeidet med å redusere disse kuttene mest mulig, og har for å unngå store kutt i hurtigbåtruter blitt enige om å foreta en tilpasning av ordningen med gratis ferjer på fylkeskommunale ferjesamband. Forslaget går ut på at det fortsatt skal være gratis å reise på ferjene for passasjerer og reisende uten bil, men det innføres en lavprisbillett for kjøretøy som kan bli så lavt priset som 50 % av taksten var før den ble tatt bort i 2022/2023. Billettinntektene fra lavprisbillett for kjøretøy skal være 15 mill., og disse brukes i sin helhet til å opprettholde hurtigbåtruter.
Bakgrunn for vedtaket er Statsråd Nygård sitt svar på skriftleg spørsmål i Stortinget nr. 370 fra stortingsrepresentant Frank Edvard Sve til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, og Nygård sin uttalelse 28. november til TV2 om at fylkeskommunene kan gjeninnføre betaling:

«- Det vil derfor ikke være i strid med Stortingets vedtak å ta betaling på et ferjesamband som i dag er gratis.»

Likevel opplever vi at Statsråd Sande til NRK den 12 desember etter at vedtaket er gjort mellom anna seier :
- Nei, jeg mener jo det at visst at den får penger til et formål på denne måten, og så sier han det en vil ikke bruke pengene til å gi folk gratis eller billigere ferge. Ja, da er det jo heller ikke naturlig at staten betaler Rogaland fylkeskommune for nettopp det hvis de vil bruke pengene på andre ting da er det jo heller ikke aktuelt at den kan ha disse pengene fra staten.
Det er nå viktig for fylkeskommune å få klarheit i om statsråd Nygård sitt skriftlige svar til Stortinget ikkje medfører riktigheit, eller om det er statsråd Sande sine uttaler som gjeld.

Erling Sande (Sp)

Svar

Erling Sande: Regjeringa har lagt til rette for gratis ferjer på fylkeskommunale ferjesamband med under 100 000 passasjerar årleg, samt til øyer og andre samfunn utan vegforbindelse til fastlandet. Regjeringa har òg lagt til rette for å redusere billettprisane med 50 prosent samanlikna med billettprisane 1. januar 2021. Fylkeskommunane blir kompenserte gjennom auka overføringar over rammetilskotet. Kompensasjonen er basert på tapte inntekter i den enkelte fylkeskommune ved å innføre ordninga. Kompensasjonen tek utgangspunkt i inntektstal frå 2019 som var det siste «normalåret» før koronapandemien.
Rammetilskotet er ein del av dei frie inntektene, som fylkeskommunane disponerer fritt innanfor gjeldande lover og reglar. Staten stiller ikkje krav om rapportering på bruken av dei frie inntektene. Det er fylkeskommunane som har ansvaret for fylkesvegferjene og for finansieringa av ferjedrifta. Den enkelte fylkeskommune kan derfor vurdere korleis ordninga med gratis ferjer og reduserte billettprisar skal følgjast opp lokalt.
Regjeringa si målsetting om gratis ferjer og reduserte ferjetakstar er klar. Fylkeskommunane mottek kompensasjon for tapte inntekter. Dersom Rogaland fylkeskommune likevel byrjar å ta betaling frå passasjerane er det ikkje naturleg at staten skal halde fram med å kompenserer tapte billettinntekter. I eit slikt tilfelle vil staten måtte endre finansieringsforma slik at den er i tråd med målet for ordninga. Dette kan til dømes gjerast i samband med behandlinga av revidert nasjonalbudsjett til våren.