Skriftlig spørsmål fra Tore Grobæk Vamraak (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:712 (2023-2024)
Innlevert: 14.12.2023
Sendt: 15.12.2023
Besvart: 22.12.2023 av fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth

Tore Grobæk Vamraak (H)

Spørsmål

Tore Grobæk Vamraak (H): Mener statsråden at praktisk kontakt med sjø og båtliv innenfor organiserte former i skolen er et gode for elever, og vil statsråden i så tilfelle ta initiativ til en oppmykning av "Forskrift om fartøy som blir brukte av opplæringsinstitusjonar", slik at elever igjen kan få slik opplæring gjennom bruk av skolebåter?

Begrunnelse

Vågsbygd skole og Slettheia skole i Kristiansand har i 15 år brukt en ombygd livbåt med plass til 30 personer til turer i indre skjærgård, hvor elevene har fått verdifull erfaring med trygg ferdsel til sjøs. Gjennom båtturer, fisking fra båt og transport ut til bilfrie øyer har elevene fått førstehånds kunnskap og erfaring med kystkultur, kystens naturlige mangfold og viktigheten av å verne miljøet.
Som følge av det som fremstår som urimelige og lite praksistilpassede krav i "Forskrift om fartøy som blir brukte av opplæringsinstitusjonar" er båten deres, "Odessa", nå tatt på land med en usikker fremtid. De mest skadelidende er de fremmedspråklige barna som mister noe de kanskje ikke vil oppleve på en annen arena.
Intensjonen i forskriften, at ferdsel på sjøen skal være trygt, er god og støttes. Men saken er et godt eksempel på at det beste blir det godes fiende. Elevene mister god opplæring i trygt båtliv når skolebåten må settes på land som følge av et urimelig strengt regelverk.
Krav om redningsflåte om bord, og krav om termodresser tilpasset hver enkelt passasjers størrelse om bord i båten synes å være dårlig tilpasset virkeligheten. Krav om sertifikater som er ressurskrevende å vedlikeholde er lite forenelig med skolenes økonomiske hverdag.
De ansvarlige for båten gjennomfører grundige risikovurderinger, og tar forhåndsregler som gjør at båten i 15 år har ført elever uten ulykker eller uhell. Denne type vurderinger oppfattes som vel så viktige for den reelle sikkerheten som de nevnte kravene.
Det omtalte eksempelet gjelder én båt som er blitt brukt ved to skoler. Spørsmålet gjelder like fullt regelverket som gjelder for mange skolebåter som brukes eller er blitt brukt av adskillige elever over hele landet.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Sjøsikkerhet og sjøvett er viktig for å unngå ulykker, samtidig som det legger til rette for at sjøen er en hyggelig fritidsarena. Regjeringen har derfor etablert en nullvisjon om ingen omkomne eller hardt skadde på fartøy og innretninger underlagt Sjøfartsdirektoratets forvaltnings- og tilsynsansvar. Dette omfatter både nærings- og fritidsfartøy. I tillegg har regjeringen etablert en nullvisjon om ingen omkomne som følge av drukningsulykker på fritidsområdet.
For å forebygge ulykker er det en rekke krav i lov og forskrift. Forskrift 21. september 2022 nr. 1627 om fartøy som blir brukt av opplæringsinstitusjonar (opplæringsforskriften) er et eksempel på dette. Forskriften gjelder for norske fartøy med største lengde under 24 meter i innenriksfart som opererer i maksimum 15 knop og som blir brukt av opplæringsinstitusjoner med 35 eller færre personer om bord. Med opplæringsinstitusjon menes en institusjon som er omfattet av barnehageloven, grunnskoleopplæringen i opplæringsloven, grunnskoleopplæringen i friskoleloven eller folkehøyskoleloven.
Opplæringsforskriften trådte i kraft 1. oktober 2022, og gir unntak fra hovedregelen om at alle skip som fører flere enn tolv passasjerer skal sertifiseres etter forskrift 22. desember 2017 nr. 1893 om tilsyn og sertifikat for norske skip og flyttbare innretninger § 20. Dette innebærer lempeligere krav for fartøy som brukes av opplæringsinstitusjoner, enn de som vanligvis gjelder for fartøy med så mange personer om bord. Opplæringsforskriften stiller derfor en rekke krav til blant annet stabilitet, brannsikring, redningsmidler, kommunikasjon og navigasjon, kvalifikasjoner og bemanning, mv.
Før forskriften ble fastsatt, var forslaget gjenstand for offentlig høring, og på bakgrunn av høringsinnspill foretok Sjøfartsdirektoratet enkelte endringer. Nåværende krav er basert på direktoratets sikkerhetsmessige vurderinger av hva som er forsvarlig minstestandard.
I forskriften er det søkt en balansegang mellom en forsvarlig standard, og at regelverket for denne typen fartøy skal ha tilpassede regler. Dette i lys av at holdningsskapende arbeid og praktisk erfaring også er en viktig del av ulykkesforebygging. Aktiviteter i regi av opplæringsinstitusjoner som bidrar til båt- og sjøvett er formålstjenlig og et gode for elevene. Det er derfor fastsatt forenklede krav for denne type aktivitet i opplæringsforskriften.
Jeg vil også påpeke at fartøy som brukes av skoler, leirskoler eller barnehager til sjøvettaktiviteter, kan tilpasse driften sin og følge kravene i forskrift 14. januar 2020 nr. 63 om fartøy under 24 meter som fører 12 eller færre passasjerer. Forskriften § 2 gir adgang til å følge konstruksjons-, utstyrs- og kvalifikasjonskrav som gjelder for fritidsfartøy. Det er dermed mulighet for slike institusjoner å følge ytterligere forenklede regler, gitt at driften tilpasses.