Skriftlig spørsmål fra Alfred Jens Bjørlo (V) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:709 (2023-2024)
Innlevert: 14.12.2023
Sendt: 15.12.2023
Besvart: 02.01.2024 av utenriksminister Espen Barth Eide

Alfred Jens Bjørlo (V)

Spørsmål

Alfred Jens Bjørlo (V): Regjeringa har nyleg bestemt at den nye etaten for eksportkontroll skal lokalisert til Oslo-regionen (Fornebu).
Kan utanriksministeren legge fram den skriftlege vurderinga som vart gjort i lokaliseringssaka, slik at Stortinget får innsyn i kva kriteria som vart brukt i vurderinga av lokalisering av den nye etaten og korleis dei ulike kandidatane (Fornebu, Bergen og Sandefjord) vart vurderte etter desse kriteria?

Begrunnelse

Opprettinga av den nye etaten for eksportkontroll fell inn under regjeringa sine retningslinjer for lokalisering av statlege arbeidsplassar, som skal medverke til at nye og omlokaliserte statlege verksemder i hovudsak blir lokaliserte utanfor Oslo-regionen.
Ifølge pkt. 5.1 i retningslinjene skal det i slike saker ligge ei skriftleg vurdering til grunn for val av lokalisering der følgjande omsyn skal leggast til grunn: Vilkår for lokalisering, Vurdering av lokaliseringspolitiske omsyn og kostnadseffektivitet og effektiv oppgåveløysing. Kvart av desse omsyna er nærare omtalt i pkt. 5.2 i retningslinjene.
Dei ulike omsyna skal vegast mot kvarandre, og det skal gå fram av vurderinga korleis dei ulike omsyna påverkar kvarandre og på kva måte motstridande omsyn er tekne hand om.
Representanten Sveinung Rotevatn (V) har i skriftleg spørsmål til kommunal- og distriktsministeren bedt om å få innsyn i denne vurderinga (Dokument nr 15:561 (2023-3024)), men kommunal- og distriktsministeren syner i svaret til at det er Utanriksdepartementet som ansvarleg fagdepartement som har stått for vurderinga.
Eg ber difor utanriksministeren om å legge fram for Stortinget den omtalte skriftlege vurderinga med grunnlag i pkt. 5.1 og 5.2 i Retningslinjer for lokalisering av statlege arbeidsplassar.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Utenriksdepartementet har i denne saken gjennomført en lokaliseringsutredning i tråd med «Retningslinjer for lokalisering av statlege arbeidsplassar og statleg tenesteproduksjon», fastsatt ved kongelig resolusjon 12. august 2022.
Retningslinjene oppstiller en rekke kriterier som skal veies opp mot hverandre før lokaliseringsbeslutningen fattes. Hver enkelt vurdering er unik og vektingen av de ulike kriteriene vil variere fra sak til sak. Etter en samlet vurdering av de ulike hensynene konkluderte regjeringen med at den nye etaten for eksportkontroll og sanksjoner skulle lokaliseres til Fornebu.
Det er helt legitime hensyn som tilsier at regjeringen har behov for å skjerme sitt interne beslutningsgrunnlag og de avveininger som gjøres før man lander en konklusjon. Fortrolighet for å sikre forsvarlige interne avgjørelsesprosesser innad i regjeringen er et slikt legitimt hensyn som er anerkjent også i offentleglova. I henhold til gjeldene rutiner vil jeg i lys av dette ikke legge frem den interne lokaliseringsutredningen for Stortinget.
Jeg har samtidig vært åpen om at tunge sikkerhetsmessige og sikkerhetspolitiske årsaker var utslagsgivende for utfallet av denne saken. Den nye etaten har høyere fysiske sikkerhetskrav enn vanlige kontorlokaler.
I en sikkerhetspolitisk krevende situasjon for Norge og Europa må den nye etaten levere på lovpålagte oppgaver fra etableringstidspunktet. Det er svært viktig å opprettholde kontinuitet i arbeidet, og ikke miste hverken kompetanse eller framdrift som kunne vært utfallet om ny etat måtte etableres i nye lokaler i en annen arbeidsmarkedsregion.
Fysisk nærhet til de statlige aktørene i eksportkontrollsamarbeidet og ikke minst de største forsvarsbedriftene, har også betydning. Den nye etatens oppgaver vil i stor grad være basert på utveksling av fortrolig og gradert informasjon. Mye av denne informasjonen vil kunne deles mellom statlige etater på graderte it-systemer, men særlig for kontakten med forsvarsbedriftene vil fysiske møter være et nødvendig virkemiddel.