Trond Helleland (H): Avtalen med Vy gjør at dagens flytog-ruter til Gardemoen har 65 % lavere kapasitet, flere forsinkelser og innstillinger, og får lenger reisetid.
Mener samferdselsministeren at dette er å «opprettholde tilbudet» til Oslo Lufthavn, i tråd med lovnader fra statsbudsjettet?
Begrunnelse
Etter tildelingen av trafikkpakke Østlandet 2, der Vy ble tildelt all togtrafikk på Østlandet, bortfaller Flytogtilbudet fra senest 2028. Avtalen med Vy inkluderer overtakelse og drift av Flytogets ruter, innenfor Vys rammer.
I Prop. 1 S (2022-2023) Statsbudsjettet for 2023, lover samferdselsministeren følgende:
«(…) I tillegg er det avtalt at den senest fra 2028 også utvides til å inkludere ruteleiene som i dag trafikkeres av Flytoget i tilbringertjenesten til Oslo lufthavn, Gardermoen. Disse kan da brukes til å forbedre det generelle togtilbudet på Østlandet, samtidig som det samlede togtilbudet til Oslo lufthavn opprettholdes.»
I trafikkavtalen med Vy kommer det imidlertid frem følgende:
•Vy skal kjøre enkle togsett på ruter der Flytoget i dag kjører doble togsett, som betyr en antatt lavere kapasitet på 65 %
•Målet om punktlighet senkes fra 97,5 % til 90 % - én av ti avganger vil være forsinket
•Alle tog til Gardemoen må stoppe innom Lillestrøm stasjon, som øker reisetiden
Disse tre faktorene gjør at togtilbudet til Gardemoen samlet sett forverres, og at løftet i statsbudsjettet brytes fra senest 2028.