Skriftlig spørsmål fra Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til statsministeren

Dokument nr. 15:633 (2023-2024)
Innlevert: 07.12.2023
Sendt: 08.12.2023
Besvart: 14.12.2023 av statsminister Jonas Gahr Støre

Lan Marie Nguyen Berg (MDG)

Spørsmål

Lan Marie Nguyen Berg (MDG): Statsministeren sa på Stortingets talerstol at mennesker i Norge ikke må gå i matkø for å få hjelp til å få mat, og at man får tilpasset hjelp hos NAV. Når matkøer likevel har vokst de siste årene er det mye som tyder på at NAVs tilbud ikke oppleves som relevant for mange.
Hva konkret vil statsministeren gjøre for å sørge for at NAVs tilbud overfor de som står i matkø blir bedre tilpasset deres behov, og kan statsministeren love å fjerne noen av de rigide kravene om trekk i ytelser, dokumentasjon og kontroll som i dag stilles?

Begrunnelse

De siste årene har matkøene økt i omfang blant annet som følge av stor prisvekst på mat. Mange mennesker får ikke økonomien til å gå rundt, og ser ikke en annen utvei enn å stille seg i matkø. Vi vet at mange flyktninger, bl.a. ukrainske, oppsøker matkøer fordi deres ytelser ikke er tilstrekkelig for å dekke utgifter. Blant de som står i matkø, er det mange barnefamilier. Barnefattigdommen i Norge har også økt i etterkant av finanskrisen og under flere regjeringer, noe UNICEF nylig har kritisert Norge for.
Statsministeren hevder at ingen trenger å stå i matkø, fordi NAV kan imøtekomme utfordringene mennesker i matkø har med rammene og ytelsene som eksisterer i dag. Likevel er det grunn til å stille spørsmål ved denne påstanden når det er så stor økning i antallet som står i matkø. Dette kan skyldes at ytelsene ikke er gode nok i seg selv, at mange ikke ønsker å søke hjelp fra NAV, eller at folk ikke har tillit til at de vil få god og effektiv hjelp fra NAV.
Flere opplever det å oppsøke NAV som unødvendig belastende når NAV har fått politiske bestillinger om å drive med omfattende kontroll overfor mottakere av ytelser. Selv ved utbetaling av småsummer som vanskeligstilte mennesker kan ha behov for å motta i prekære situasjoner stilles det mange krav. Folk kan til og med oppleve fratrekk i ytelser om de f.eks. mottar mindre pengegaver til jul, slik Dagbladet skrev den 04.12 om Cecilie som risikerte å få sosialhjelpen sin avkortet om hun fikk en liten pengegave fra familien. Det er derfor god grunn til å anta at slike forhold gjør at mange i vanskelige livssituasjoner velger å ikke oppsøke NAV, selv om rammene til NAV skulle være gode nok til å hjelpe alle, slik statsministeren hevder.
Andre opplever at NAV krever store mengder informasjon for å gi ut relativt små beløp, og at turen til NAV blir en stor belastning som gjør at flere velger å stille seg i matkø. For å få ned matkøer, sikre folk verdighet og økonomisk trygghet er det derfor viktig å ikke bare se på ytelsesnivåene NAVs tilbud ligger på, men også hvordan NAV kan innrettes på en måte som baserer seg mer på tillit. Dette kan gjøre at de som faktisk har behov for hjelp enklere kan oppsøke etaten for å få hjelp til å få dekket grunnleggende behov.

Jonas Gahr Støre (A)

Svar

Jonas Gahr Støre: I en tid med sterk prisvekst og høye priser, er det mange som opplever at det er vanskelig å få pengene til å strekke til. De som har lite fra før, får det ekstra vanskelig når alt blir dyrere.
Regjeringen jobber derfor for at personer som står i matkø og andre som står i en økonomisk vanskelig situasjon skal få det bedre. Norge har en omfattende velferdsstat som sikrer universelle velferdstjenester til alle. Det er vårt felles sikkerhetsnett.
I tillegg fører regjeringen en aktiv politikk for å lette folks økonomi, og har konkrete tiltak som skal hjelpe befolkningen med økte levekostnader. Vi har økt barnetrygden for alle barn, og med en ekstra økning for enslige forsørgere. Vi sørger for rimelige barnehager. Ingen skal betale mer enn 2 000 kroner per barn. Neste år vil alle på de tre første klassetrinnene ha tilbud om gratis kjernetid i SFO. En god strømstøtteordning reduserer energiutgiftene for husholdningene. Vi har også redusert skatter for store grupper i befolkningen.
Vi stiller opp mer for dem som trenger det aller mest. Vi har økt bostøtten som følge av høye strømpriser. De statlige veiledende satsene for sosialhjelp ble økt med 10 prosent i år. Regjeringen vil øke satsene i takt med prisveksten i 2024. Neste år økes minsteytelsene for personer som mottar arbeidsavklaringspenger, uføretrygd og kvalifiseringsstønad.
Den nye måten å regulere pensjon, gjorde at alderspensjonene ble økt med 8,5 prosent i forbindelse med trygdeoppgjøret i år. Andre trygdeytelser økte med 6,4 prosent.
Sosialhjelp er et sikkerhetsnett som går til folk som ikke kan dekke nødvendige utgifter gjennom inntekt fra arbeid, trygdeordninger eller annet. Sosialhjelp er i utgangspunktet ment som en midlertidig ytelse. Den skal sikre et nøkternt, men forsvarlig livsopphold. Sosialhjelpen er ikke en fast størrelse. Den skal utmåles individuelt etter den enkelte personens behov. Dette forutsetter at kommunen gjør konkrete vurderinger basert på opplysninger om den enkeltes behov. Saken må være så godt opplyst som mulig, og det innebærer at NAV-kontoret må innhente opplysninger for å være i stand til å vurdere behovet.
I desember 2022 utga Arbeids- og velferdsdirektoratet en veileder om økonomisk stønad etter sosialtjenesteloven. Formålet var blant annet å gi NAV-kontorene et praktisk hjelpemiddel for å kunne utøve skjønn og gjøre individuelle vurderinger i en situasjon med økte levekostnader. Muligheten til å tilpasse stønaden etter individuelle behov er altså til stede med dagens regelverk.
Sosialhjelpen er en ordning for folk som ikke selv kan dekke nødvendige utgifter på annen måte. Sosialtjenestelovens § 19 åpner for at stønad kan ytes selv om alle andre muligheter til selvforsørgelse ikke er forsøkt. NAV-kontoret kan dermed se bort fra at personen har andre inntektsmuligheter. Direktoratets veileder viser til at det kan være gode grunner for å innvilge stønad etter denne bestemmelsen, i dagens situasjon med høye levekostnader. Et eksempel på dette er der belastningen ved å utnytte den aktuelle inntektsmuligheten er for stor.
Representanten Nguyen Berg viser til at mange oppsøker tilbud om matutdeling. Jeg vil benytte anledningen til å rose det gode arbeidet frivillige organisasjoner gjør som et supplement til det offentlige tilbudet. Innsatsen strekker seg hos mange av organisasjonene også langt utover det å dele ut mat.
Rapporten Mathjelp på dugnad. En undersøkelse av det norske matutdelingstilbudet er utarbeidet av Fafo og ISF på bestilling fra Arbeids- og velferdsdirektoratet på oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Bakgrunnen for oppdraget var at departementet ønsket å få en bedre oversikt over matutdelingstilbudet som finnes, og om hvilke grupper som benytter seg av tilbudet. Rapporten gir nyttig informasjon om de som står tar imot denne hjelpen, blant annet hvilket land de er født i, om de har barn, om de har tilknytning til arbeidslivet, om de mottar stønader mv. Som representanten viser til, har mange av de som oppsøker matutdelingstilbudet bakgrunn fra Ukraina.
Norges posisjon er klar: vi stiller opp for Ukraina. Vi har tatt imot nesten 70 000 fordrevne fra Ukraina siden Russlands fullskala invasjon i februar 2022.
Regjeringens mål er at fordrevne ukrainere som kommer til Norge, så raskt som mulig skal kunne forsørge seg selv og delta aktivt i samfunnet. Samtidig må vi forvente at det for enkelte vil ta noe tid før de er klare for å komme i jobb og kunne forsørge seg selv.
I den tiden bidrar Norge for å at ukrainerne som kommer er sikret et nøkternt, men forsvarlig livsopphold.