Skriftlig spørsmål fra Alf Erik Bergstøl Andersen (FrP) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:580 (2023-2024)
Innlevert: 01.12.2023
Sendt: 01.12.2023
Besvart: 08.12.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Alf Erik Bergstøl Andersen (FrP)

Spørsmål

Alf Erik Bergstøl Andersen (FrP): Deler statsråden undertegnedes bekymring, og vil de vurdere om Nav ansatte skal slippe å oppgi sitt fulle navn i kontakt med brukere på telefon?

Begrunnelse

NAV-veiledere på kontaktsenteret må oppgi fullt navn når de får telefon fra brukere. Vi opplever en stadig økning på Navs tjenester, spesielt nå når vi har kommet inn i en dyrtid. Mange som kontakter Nav har ikke mat til seg og sine. Dette fører til sinne og frustrasjon, og de ansatte på Nav kontaktsenter blir da skyteskiver for dette. Det resulterer ofte i trusler mot de ansatte, og det gjør at mange er bekymret for sin og sine nærmestes sikkerhet.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Arbeids- og velferdsforvaltningen forvalter tiltak og virkemidler på vegne av myndighetene i møte med mennesker som ofte er i en sårbar livssituasjon. Det er derfor viktig at de som kontakter Arbeids- og velferdsforvaltningen blir møtt med respekt, verdighet og åpenhet. Alle skal føle seg sett og trygge i sitt møte med forvaltningen.
Når folk tar kontakt med NAV Kontaktsenter på telefon, må de identifisere seg med navn og fødselsnummer for at kontaktsenteret skal kunne hjelpe dem. Likeverdighet og trygghet tilsier at veilederne presenterer seg med fult navn slik at brukerne vet hvem de snakker med, og at de snakker med en ansatt i Nav, ikke et anonymt system.
I 2021 ble det foretatt en gjennomgang av ansattes sikkerhet i arbeids- og velferdsforvaltningen. I rapporten fra dette arbeidet, er det foreslått flere nye tiltak for å styrke arbeidet mot vold og trusler mot NAV-ansatte. En annen konklusjon fra denne rapporten er at forvaltningen ikke kan bygge barrierer som uttrykker mistillit mellom forvaltningen og brukeren. Det er samtidig viktig å anerkjenne at trusler og trakassering er en belastning for veilederne. Nav jobber derfor aktivt med et trygt og godt arbeidsmiljø.
Det er alvorlig når en NAV-ansatt opplever trusler og truende hendelser på jobb, og Nav har nulltoleranse for dette. Når ansatte først blir utsatt for uønskede hendelser på jobb, har NAV ulike rutiner og tiltak for å registrere avvik og for å følge opp ansatte som blir utsatt. I henhold til NAV sin interne rutine, skal ansatte som opplever å bli truet på jobb følges opp av sin leder etter hendelsen. Det er viktig at Nav sikrer en god etterlevelse av disse rutinene. Navs ansatte skal føle seg trygge på jobb.