Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:558 (2023-2024)
Innlevert: 29.11.2023
Sendt: 30.11.2023
Rette vedkommende: Finansministeren
Besvart: 08.12.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Rapporten som Statens vegvesen har mottatt fra Norconsult om hva som må til for å sikre nullvekstmålet i Oslo-området, omtaler blant annet veiprising.
Hva er status for arbeidet med veiprising i regjering og når kan vi forvente at dette arbeidet ferdigstilles?

Begrunnelse

På mandag ble rapporten, som er laget av Norconsult på oppdrag fra Statens vegvesen, som innspill til Oslopakke 3-forhandlingene, omtalt i flere medier. Denne sier at det må innføres nye tiltak for at ikke veksten i biltrafikken skal øke med 17 prosent fram mot 2040. En økning i biltrafikken er i strid med nullvekstmålet for biltrafikk i storbyområdene, som er vedtatt av Stortinget. Trafikkveksten skal ifølge nullvekstmålet tas av kollektiv, sykkel og gange.
Rapporten skisserer flere tiltak for bilrestriksjoner, blant annet veiprising. I tillegg til positive tiltak som bedre kollektivtransport og økt satsning på mikromobilitet.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Solberg-regjeringen ga Skatteetaten og Statens vegvesen i oppdrag å utrede et nytt system for fastsetting og innkreving av veibruksavgift og bompenger, se omtale Prop. 1 LS (2021-2022) Skatter, avgifter og toll 2022, punkt 9.5.7. Utredningen gjennomføres på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. Konseptvalgutredningen ble ferdigstilt i september 2023, etter å ha vært på offentlig høring.
I konseptvalgutredningen er det presentert ulike konsepter for et fremtidig system for veibruksavgift og bompenger. De tre hovedkonseptene som utredningen skisserer, er i) å ilegge elbiler en enkel veibruksavgift på bakgrunn av kjørte kilometer, ii) å ilegge alle kjøretøy en veibruksavgift med differensiert sats avhengig av om man kjører i byen (høyere sats) eller på landet (lavere sats), iii) en posisjonsbasert veibruksavgift som varierer på bakgrunn av tid og sted for kjøringen. Konsept tre gir også mulighet for en omlegging av bompengesystemet fra innkreving ved passering av bestemte bompengesnitt til innkreving knyttet til faktisk utkjørt distanse. Et fjerde konsept som utredningen foreslår, er en kombinasjon av de to første konseptene. Denne løsningen innebærer en trinnvis innfasing av en ny avgift, hvor man i første trinn ilegger nullutslippskjøretøy en flat kilometerbasert avgift. Andre trinn innebærer å innføre en veibruksavgift som skiller mellom kjøring i byen og på landet for tunge kjøretøy. Konsept fire innebærer også muligheten for å på sikt innføre posisjonsbasert veibruksavgift, som i konsept tre.
En eventuelt ny veibruksavgift ligger flere år frem i tid og vil uansett ikke kunne innføres i denne stortingsperioden. Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet vurderer videre oppfølging av utredningen.