Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:542 (2023-2024)
Innlevert: 28.11.2023
Sendt: 28.11.2023
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 04.12.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Sjåførmangel og rekrutteringsbehov er i dag persontransportnæringens største utfordring. Det er kjent at mange ukrainske flyktninger både har førerkort på buss og kunne tenke seg en jobb som bussjåfør i Norge.
Vil justis- og beredskapsministeren følge opp tilpasningene fra samferdselsmyndighetene og muliggjøre rekruttering av ukrainske flyktninger til persontransportnæringen ved raskt å innføre et unntak fra botidskravet ved kjøreseddelvurdering?

Begrunnelse

Bortimot 70.000 flyktninger har kommet til Norge siden krigen i Ukraina startet i februar 2022, og det er viktig at de raskt kommer inn i en meningsfylt og samfunnsnyttig jobb. Ukrainske flyktninger har fått dispensasjon fra mange norske regler. Blant annet har ukrainske førerkort innen alle kjøretøy-kategorier blitt akseptert. Mange har også utdannelse og erfaring som bussjåfører i Ukraina og som sjåfører på ukrainske turistbusser på oppdrag i andre europeiske land. Kravet om fire års botid i Norge for å få utstedt kjøreseddel hindrer imidlertid ukrainske bussjåfører fra å gjenoppta yrket i Norge.
NHO Transport har bedt myndighetene fjerne barrierer for å kunne sysselsette ukrainske bussjåfører. I sitt svar på et spørsmål i Stortinget (dok. nr. 15:2962 (2022-2023)) den 30.08.2023 skriver samferdselsminister Nygård at han og justis- og beredskapsministeren er i dialog om tilpasninger for ukrainske flyktninger som ønsker å jobbe som bussjåfør i Norge. Den 13.11.23 sendte Statens vegvesen på høring forslag til forskrift om midlertidige tilpasninger for å kunne godkjenne yrkessjåførkompetansebevis utstedt av Ukraina. Dette forslaget gir ukrainske flyktninger med førerkort og yrkessjåførkompetansebevis mulighet til å jobbe som yrkessjåfør innen godstransport, men ikke innen persontransport siden det kreves fire års botid for å kunne få kjøreseddel for persontransport.
Buss utgjør den viktigste delen av norsk kollektivtransport og har en samfunnskritisk funksjon. Næringen trenger 1 000 nye sjåfører per år, og daglig må bussavganger innstilles på grunn av mangel på sjåfører. Bare i Bergen har man registrert 50 ukrainske flyktninger med bussjåførutdanning og -erfaring fra Ukraina, men kravet om fire års botid for å få utstedt kjøreseddel hindrer dem fra å gjenoppta yrket i Norge. Utstedelse av kjøreseddel krever førerkort, helseattest og tilfredsstillende vandel. Når det gjelder vandel, krever justismyndighetene at borgere utenfor EU og EØS må ha bodd fire år i Norge for at man skal kunne gjøre en vurdering av skikkethet. Samtidig har NHO Transport tidligere fått bekreftet at ukrainske myndigheter kan utstede vandelsattest fra hjemlandet, men politiregisterloven utelukker vurdering av kjøreseddelkandidatenes vandel basert på politiattester fra land utenfor EØS-området.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg besvarer spørsmålet i samråd med arbeids- og inkluderingsministeren og justis- og beredskapsministeren.
Jeg er klar over at bransjen mangler sjåfører og at det har ankommet ukrainske flyktninger som har yrkessjåførkompetanse til Norge. Regjeringen ønsker å avhjelpe situasjonen, både av samfunnshensyn, av hensyn til persontransportvirksomhetene og til den enkelte ukrainske flyktning. Regjeringen tar sikte på å legge frem forslag til tiltak i løpet av kort tid.
Jeg ønsker å understreke formålet med botids- og vandelskravene. Det er viktig at vandelskontrollen kan gjennomføres på forsvarlig grunnlag for å beskytte passasjerer mot trafikkfarlig adferd og uønskede hendelser. Det er viktig at også ukrainske sjåfører er underlagt slik vandelskontroll med tanke på å ivareta trafikk- og personsikkerhet.