Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:508 (2023-2024)
Innlevert: 22.11.2023
Sendt: 22.11.2023
Besvart: 30.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Synes statsråden Bane Nor Eiendom sine planer for å omregulere jernbaneterminalen i Steinkjer er godt tiltak for å bidra til å omstille samfunnet til et mer bærekraftig samfunn, hvor det er en målsetning å redusere varetransport på veg, til mer klimavennlig transport?

Begrunnelse

Bane Nor Eiendom har varslet Steinkjer kommune om en kommende søknad om å få omregulert tidligere Linjegodsterminalen i Steinkjer, fra dagens status som næringsformål til boligformål, opp til 300 boenheter.
Terminalområdet har de siste ca. 15 årene vært utleid til diverse næringsvirksomhet. All jernbaneinfrastruktur er beholdt og fremstår dermed som intakte. Området fremstår i dag som godt egnet for dagens næringsformål.
En omregulering av nevnte område vil medføre at dagens jernbaneinfrastruktur og terminal (bygg) vil bli sanert, og dermed umuliggjøre en fremtidig bruk for varedistribusjon.
I Steinkjer kommune finnes det i dag svært lite klargjort nærings- og industriareal som kan tilbys eksisterende og nye bedrifter. Kommunen er i ferd med å utarbeide en ny kommunal arealplan. Steinkjer samfunnet har også de seneste årene omregulert næringsareal til boligformål, slik at tilgangen til areal for boligbygging er bra.
Hele samfunnet, inklusive næringslivet er opptatt av å konkretisere planer for å omstille seg til lavutslippssamfunnet. Det grønne skiftet er en nødvendighet for å nå målene om reduksjon av utslippene av skadelige klimagasser. I denne forbindelsen er det sentralt at f.eks. mer av godstransporten flyttes fra veg til bane og båt.
Sett i lys av de erkjente utfordringene fremstår det som lite offensivt og ønskelig å omregulere et terminalområde til boligformål.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Overordnet er det ingen tvil om at det er viktig å få mer varetransport over på jernbanen. Samtidig er det slik at ikke alle tidligere jernbaneområder trengs for å få til dette. Jernbanesektoren har mange mulige tiltak for å få mer gods over på jernbane, som for eksempel: Mer og bedre vedlikehold, mer effektive terminaler og samarbeid med lokal industri over hele landet om sidespor og nye kryssingspor som gjør at tog kan møtes og kjøre forbi hverandre flere steder. Dette for å gi økt kapasitet og kunne frakte større volumer.
På Steinkjer er det lenge siden det har vært spor inn til det området Stortingsrepresentanten tar opp. Jernbanen og gods på bane har i dag og i fremtiden ikke behov for tomten som Bane NOR Eiendom nå vil utvikle til boliger. Å reetablere dette sidesporet vil dessuten være i konflikt med hensetting av nye tog som skal kjøre på Trønderbanen. I tillegg er det som Stortingsrepresentanten nevner Steinkjer kommune som har reguleringsansvaret.
Det er også viktig å påpeke at det Bane NOR gjør bidrar til å nå klimamålene. Å bygge boliger, næring og arbeidsplasser sentrumsnært, og i nærheten av kollektivtransport, gjør at folk i større grad kan la bilen stå. 
Det er også et godt miljøtiltak å bygge på det som allerede er gruslagt og asfaltert. Dette sparer samfunnet for store mengder CO2 sammenlignet med å bygge på andre steder i kommunen der det i dag er jorder, skog, gress eller myr.