Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til finansministeren

Dokument nr. 15:461 (2023-2024)
Innlevert: 17.11.2023
Sendt: 17.11.2023
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 23.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Har finansministeren vurdert disse utfordringene, vil han eventuelt komme med tiltak som løser disse problemene, og er det vurdert å øke støtten til fylkeskommunene slik at de kan skaffe tilstrekkelig kapasitet på fergestrekningene som i dag har disse utfordringene?

Begrunnelse

Regjeringen har innført gratis ferje på små samband samt samband til og fra øysamfunn. Dette tiltaket kan ses på som positivt, men medfører ganske betydelige utfordringer med tanke på økt trafikk. I enkelte samband var det også før gratis ferje kapasitetsutfordringer og disse vil naturligvis forsterke seg etter dette tiltaket. For næringslivet på enkelte samband har dette medført en økt kostnad som følge av at ferjen er full og at biler må vente til neste avgang. Det finnes eksempler på at økt kostnad pga. av venting er vesentlig høyere enn det var ved billettering.
Fylkene har ikke fått midler til å øke kapasiteten, kun erstattet historiske billettinntekter. Dette gjør at lokalt næringsliv, lokale bønder, fastboende og andre brukere av disse samfunnene ikke får den effekten av gratis ferje som forutsatt, tiden går med på å sitte på ferjekaia og vente på neste avgang. Tjenester som leveres fra fastlandet øker i pris og håndverkere kvier seg for å ta oppdrag uten at de får ekstra betalt. Mange av disse øysamfunnene vil oppleve en stor trafikkøkning neste sommer, noe som vil gi enda større utfordringer for lokalbefolkningen. Bolysten reduseres og samfunnet forringes.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg tolker representantens spørsmål til at det spørres om regjeringen vil bidra med mer midler til fylkeskommunene for å øke kapasiteten på ferjene slik at færre kjøretøy blir stående igjen på ferjekaia og må vente til neste avgang.
Regjeringen har lagt til rette for å kunne innføre gratis ferjer og reduserte takster på en rekke ferjesamband, i tråd med målsetningen i Hurdalsplattformen. Fylkeskommunene blir tilført midler slik at de kan gjennomføre tiltakene.
Trafikkutviklingen varierer i stor grad mellom ferjesambandene som er gratis. Mens enkelte samband har hatt en stor trafikkvekst og økning i gjenstående kjøretøy, viser statistikken i ferjedatabanken liten endring på flere av ferjesambandene. På enkelte av sambandene har trafikken gått ned sammenlignet med første halvår i 2022. Hva som blir den varige effekten av tiltakene innenfor takstsystemet er fremdeles usikkert. Statens vegvesen opplyser at tidligere studier viser at etterspørselen etter ferjereiser har lav priselastisitet.
Trafikkmengden på sambandene blir benyttet til å beregne ferjekriteriet i inntektssystemet for fylkeskommunene. Ved beregningen blir sambandene plassert i ulike sambandsklasser basert på antall fraktede personbilenheter (PBE). Dersom økt trafikk på sambandet gir endring av sambandsklasse, vil kostnadsberegningen i ferjekriteriet øke og fylket får økt tilskudd. Økt trafikk på et samband kan dermed føre til at fylket får tildelt mer midler til sambandet. Ferjekriteriet blir brukt til å fordele en gitt ramme og økt tilskudd til en fylkeskommune vil redusere tilskuddet til resten.
Statistikk fra Statens vegvesen viser at utfordringen med gjenstående kjøretøy er sesongavhengig og at problemet er størst i sommermånedene. Ordninger som for eksempel fortrinn for dagpendlere har bidratt til å øke forutsigbarhet for lokalbefolkningen der det har vært innført. Hvalerferja er et eksempel der fylkeskommunen har differensiert innføringen av gratis ferje. På dette sambandet er ferja gratis for fastboende med bostedsadresse på de østre øyene hele året, mens den for andre reisende er gratis i vinterhalvåret (fra midten av august til midten/slutten av mars).