Trond Helleland (H): Begrunnelsen for å legge ned tilbringertjenesten til OSL (Flytoget) fra senest 2028, var kapasitetsmangelen. Det viser seg imidlertid at dette er basert på gamle tall fra før 2017 og et før-pandemisk reisemønster som i dag er utdatert.
Vil statsråden med bakgrunn i dette sørge for oppdaterte trafikktall og gjøre en ny vurdering av nedleggelsen av Flytoget?
Begrunnelse
Flytoget/tilbringertjenesten er av Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet bestemt nedlagt fra senest 2028. Dette er en del av den inngåtte kontrakten med Vy fra 2023 for Østlandet 1 og 2. Bakgrunnen er flere rapporter fra Jernbanedirektoratet som foreslår dette begrunnet med mangel på kapasitet i Oslo-tunellen. Nå viser nye tall, og endrete reisemønster blant annet knyttet til pandemien, at det ikke vil være mangel på kapasitet på mange år.
Opinionens Mobilitetsbarometer fra november 2023 viser blant annet at nesten 1 av 4 som er i jobb eller studerer, gjør dette hjemmefra minst 2 dager per uke. 25 prosent reiser altså minst 40 prosent mindre, noe som tilsier 10 prosent nedgang i antall arbeidsreiser.
Vista Analyse har på oppdrag fra Flytoget laget en analyse som viser at togtrafikken i dag er lavere enn den var på det tidspunktet Jernbanedirektoratets utredning ble gjennomført. I tillegg er forventningene til framtidig trafikkvekst redusert. Vista-rapporten viser også at beslutningen om å legge ned Flytoget er tatt på svært mangelfullt grunnlag, fordi relevante alternativer (blant annet differensierte billettpriser i regiontog) ikke er utredet, og fordi det ikke er tatt hensyn til at tilbringertrafikantene har en høyere betalingsvilje for å unngå trengsel.
Å legge ned Flytoget/tilbringertjenesten, som har vært en viktig del av flyplassinfrastrukturen siden Oslo Lufthavn ble åpnet for 25 år siden, er et svært drastisk grep fra regjeringen. Kollektivandelen til flyplassen vil gå ned, biltrafikken vil øke. Det vil resultere i at Avinor ikke vil klare å nå sine mål om å øke kollektivandelen til flyplassen. Når det viser seg at nedlegging av det populære togtilbudet er gjort på bakgrunn av utdaterte tall og analyser, og uten at Stortinget på noen måte har blitt involvert, er det grunn til å be statsråden sørge for oppdaterte trafikktall og gjøre en ny vurdering av om vedtak om nedlegging av Flytoget.