Signe Bakke Sølberg (MDG): Hvordan arbeider regjeringen med langsiktige eksistensielle trusler, vurderingen av sannsynligheten for at de inntreffer og tiltak som kan iverksettes for å imøtekomme dem?
Begrunnelse
Koronakommisjonen slo i 2021 fast at “myndighetene visste at en pandemi var den nasjonale krisen som var mest sannsynlig, og som ville ha de mest negative konsekvensene. Likevel var de ikke forberedt da den omfattende og alvorlige covid-19-pandemien kom.”
Dette er dessverre beskrivende for hvordan vi som myndigheter stort sett forholder oss til eksistensielle trusler mot menneskeheten - vi satser på at de er for sjeldne til å inntreffe. Pandemien vi har lagt bak oss bør være en påminnelse om at selv om mange katastrofer er utenfor vår kontroll - eller er såkalte "ukjente ukjente" - er vi svært tjent med å planlegge for det vi tross alt kan kontrollere for å redde flest mulig menneskeliv når katastrofen inntreffer.
Naturlige pandemier er imidlertid ikke den eneste alvorlige og potensielt katastrofale trusselen vi står overfor. I FNs generalsekretærs arbeidsprogram for verdenssamfunnet, “Our Common Agenda”, framheves det at “fortsatt teknologiske framskritt, akselererende klimaendringer og økningen i zoonotiske sykdommer betyr at sannsynligheten for ekstreme, globale katastrofale, eller til og med eksistensielle, trusler, er til stede på flere sammenknyttede fronter”.
Innenfor fagfeltet som studerer globale katastrofale trusler anses risikoer fra nye teknologier, som bioteknologi og kunstig intelligens, som alvorlige. Syntetisk biologi gjør det enklere å skape virus med pandemisk potensial. Framtidige KI-systemer kan potensielt utgjøre en stor risiko, enten via misbruk eller uhell. Faren for atomkrig er fortsatt gjeldende. Norge er ikke godt nok beredt på disse truslene og risikovurderingene vi gjør har en for kortsiktig tidshorisont.
For å iverksette de tiltakene som er mest kostnadseffektive i form av relevans og effekt, trenger vi et godt oversiktsbilde over ulike eksistensielle trusler, omfanget av skadene de vil innebære og sannsynligheten for når og om de blir en realitet. Slik kan vi sørge for at preventive beredskapstiltak som gir størst effekt for minst innsats mot de mest sannsynlige truslene mot vår befolkning blir prioritert. Dette kan oppfylles ved jevnlige og systematiske kost-nytte-analyser.