Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:406 (2023-2024) Innlevert: 10.11.2023 Sendt: 13.11.2023 Besvart: 16.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Geir Adelsten Iversen (Sp): Jeg viser til Avinors kvartalsrapport for 2. kvartal hvor det fremgår at det kreves en realøkning i luftfartsavgifter og/eller endringer i andre finansielle rammebetingelser for å forsvare regnskapsførte verdier i lufthavn- og flysikringsvirksomheten. Det fremgår videre at Avinors konsernregnskap per 30. juni 2023 legger til grunn at staten vil sikre finansielle rammebetingelser som forsvarer regnskapsførte verdier.Hva gjør statsråden for å trygge Avinors finansielle rammebetingelser som forsvarer regnskapsførte verdier?
Jon-Ivar Nygård: I Hurdalsplattformen har regjeringen sagt at den vil videreføre og styrke Avinor-modellen, og at dagens lufthavnstruktur skal opprettholdes. Regjeringen anerkjenner den krevende økonomiske situasjonen i Avinor og ønsker å sikre Avinor bærekraftige finansielle rammebetingelser. Jeg har i dag sendt et brev til Avinor. I brevet har jeg kort gjort rede for konkrete tiltak regjeringen har intensjon om å arbeide med. Formålet med tiltakene er å bidra til en varig, årlig resultatforbedring for Avinor.Etter vedtektene skal Avinor i størst mulig grad være selvfinansiert gjennom luftfartsavgiftene og kommersielle inntekter. Å løse hele Avinors behov for resultatforbedring ved å heve lufthavnavgiftene vil være krevende. Denne situasjonen kan likevel tilsi at flyselskapene må bidra noe ut over den generelle prisveksten, for å bedre Avinors inntjeningspotensial. Jeg tar sikte på snarest å gjøre rammevedtak for Avinors lufthavnavgifter for 2024. Fra 2024 til 2025 og framover vil regjeringen vurdere å øke lufthavgiftene ut over økningen fra 2023 til 2024, samtidig som regjeringen vil vurdere å redusere den fiskale flypassasjeravgiften for å kompensere deler av avgiftsøkningen. Det er det samlede avgiftsnivået som vil være avgjørende for luftfartsnæringen. Regjeringen vil vurdere om redusert flypassasjeravgift, statlig overtakelse av finansieringsansvaret for samfunnspålagte oppgaver, samt eventuelle andre statlige tilskudd til Avinor, skal fremmes overfor Stortinget i forslaget til statsbudsjettet for 2025. Regjeringen vil ut over dette vurdere nærmere om avgiftsbelagte varer kan omsettes sammen med ordinære taxfree-varer (tollager C), og om det bør åpnes for det. Regjeringen mener også at tiltak i Avinor må vurderes som et bidrag til en varig resultatforbedring i Avinor. Dette innebærer blant annet endringer i Avinors investeringsportefølje og tiltak Avinor kan gjøre for å oppnå en mer effektiv drift. Ut over de tiltakene som er nevnt over, vil regjeringen også gjennomføre en strategisk, finansiell og styringsmessig selskapsgjennomgang av virksomheten i Avinor.