Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:359 (2023-2024)
Innlevert: 07.11.2023
Sendt: 07.11.2023
Besvart: 14.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Vil statsråden endre regelverket slik at Kystverket kan kjøre dumpere på den lokale fylkesveien, og samtidig bidra til at Kystverket kan spare penger på å bygge Stad skipstunnel?

Begrunnelse

I en sak fra Bergens Tidende, datert 07.11 kommer det frem at Kystverket må bli kvitt 5400 kubikkmeter med steinmasser. Rundt halvparten av steinen skal fraktes sjøveien til deponier i kommunene Kinn, Stad og Vanylven. Kystverket har foreslått å frakte den andre halvparten av massene med dumpere til deponier tett på de to tunnelåpningene for å kunne spare penger. Dette bidrar også til å utvikle to næringsparker – Kjøde og Lesto. Ved å frakte halvparten av massene med dumpere vil det føre til en innsparing på 100 til 150 millioner kroner. For å kunne dumpe steinmassene i deponier som ligger tett på tunnelmunningene må Kystverket få tillatelse av Statens Vegvesen til å kjøre dumpere på den lokale fylkesveien. Kystverket har sagt at de vil sette veien i stand igjen ved skade og holde veien oppe i hele anleggsperioden. Statens Vegvesen har satt sagt nei, og sier at lovverket ikke tillater bruk av dumpere på norske veier.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Dumpere er anleggsmaskiner. Det er store, tunge og brede maskiner med en utforming som gjør dem lite egnet til kjøring sammen med annen trafikk. Ved kjøring på offentlig veg vil de møte og måtte samhandle med kjøretøyer med helt andre dimensjoner, kjøreegenskaper og fartsnivå. Dette utgjør en fare for trafikksikkerheten. I tillegg vil dumpere ha en begrenset hastighet på offentlig veg på 30 km/t som kan hindre fremkommeligheten for andre trafikanter. Dumpere som kjøres med last vil gjerne også ha totalvekter og akselvekter som er langt høyere enn det som er tåleevnen til veger og bruer.
Dumpere er derfor som hovedregel ikke tillatt på offentlig veg.
Regelverket om vekter og dimensjoner i forskrift om bruk av kjøretøy åpner imidlertid for å kunne gi dispensasjon for massetransport med dumpere, men bare for kjøring knyttet til veganlegg.
Massetransport i forbindelse med anlegg av skipstunnelen på Stadt faller i utgangspunktet ikke innenfor denne bestemmelsen. Det er også ukjent om de vektene det ønskes kjørt med vil falle innenfor de rammene bestemmelsen setter for kjøring langs veg.
Forskriften gir videre mulighet for å gi dispensasjon i enkelttilfelle dersom særlig tungtveiende grunner gjør seg gjeldende. Statens vegvesen opplyser at de ikke har mottatt noen slik søknad i denne saken og har derfor ikke tatt stilling til om det kan være aktuelt å gi en dispensasjon for de aktuelle transportene.
I begge tilfeller er det også en forutsetning at vegmyndigheten, i dette tilfellet fylkeskommunen, gir sin tilslutning til at en eventuell dispensasjon fra Statens vegvesen innvilges.
Kystverket kan derfor om ønskelig gå i dialog med fylkeskommunen og Statens vegvesen om mulighetene i gjeldende regelverk.