Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:250 (2023-2024)
Innlevert: 27.10.2023
Sendt: 30.10.2023
Besvart: 03.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden effektuere dette arbeidet og ta initiativ til at tilsvarende oppdrag som den svenske regjeringen har gitt, gis til Statens vegvesen?

Begrunnelse

For ett år siden stilte jeg spørsmål til helseministeren om statsråden ville lempe på det strenge regelverket etter hvert som det kommer nye forskningsmetoder slik at flere med synsfeltutfall kan få beholde førerkortet. Statsråden gav til svar at Helsedirektoratet er i tett dialog med det aktuelle fagmiljøet og vil følge opp den kunnskapsutviklingen som kommer innen feltet.
Magasinet Motor meldte denne uken at den svenske regjeringen har gitt Transportyrelsen i oppdrag å utrede forutsetningene for unntaksregler for synsfeltrammede – og samtidig skissere et system for hvordan synsfeltrammede skal kunne gjennomføre førerprøve. Synsfeltutfall rammer mange av de mellom 10 000 og 15 000 årlig som får slag, og alle som får grønn stær, om lag 500 av de synsfeltrammede mister førerkortet årlig. Den svenske infrastrukturministeren, Andreas Carlson uttalte følgende i sitt oppdragsbrev:

«personer med synsfelttap er det individer som kan kompensere for manglene i synsfeltet og dermed kjøre trygt. Det er derfor rimelig at disse får en mulighet til å få testet sine faktiske kjøreferdigheter». Uttalelsen er i tråd med en rapport fra Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) som i fjor høst fant at det blant personer med nedsatt syn «finnes individer som kan kompensere for svakheten og kjøre trafikksikkert.»

Undertegnende syns oppdraget den svenske ministeren har gitt Transportstyrelsen er spennende, og mener det samme bør utredes av Statens vegvesen. I en eventuell utredning om dette i Norge, ville det etter mitt syn vært nytt å innhente erfaring og læring fra det arbeidet Transportstyrelsen nå er i gang med.
Jeg viser også til vedtak nr. 960, 20. mai 2021:

«Stortinget ber regjeringen fremme sak om å myke opp adgangen til medisinsk begrunnet dispensasjon etter førerkortregelverket, slik at personer med nedsatt syn kan få førerrett i tråd med praksis som gjaldt frem til 2019.»

I Meld. St. 4 (2023-2024) skriver regjeringen følgende kommentar til oppfølging av vedtaket:

"Samferdselsdepartementet ser imidlertid at det kan være grunn til å vurdere nærmere å innføre en utvidet dispensasjonsadgang for særegne tilfelle, en sikkerhetsventil med høy terskel og basert på individuell medisinsk vurdering".

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg viser innledningsvis til representanten Hoksruds begrunnelse for spørsmålet der det fremkommer at spørsmålet gjelder helsekrav som stilles til førerkortinnehaverens synsfunksjon. Dette fagområdet forvaltes sammen med helsemyndighetene, og svaret er derfor utarbeidet i samråd med helse- og omsorgsministeren.
Synskravene i førerkortforskriften vedlegg 1 er minimumskrav harmonisert i EØS som må følges, og det er ikke anledning til å utvide adgangen til å gjøre unntak eller dispensere ut over de grenser som følger etter gjeldende EU-direktiv.
Direktivet regulerer imidlertid ikke testmetoder. Fagetatene Statens vegvesen og Helsedirektoratet mener at bruk av alternative testmetoder i fremtiden kan være et aktuelt virkemiddel for å vurdere om helsekravene til synsfelt er oppfylt etter nylig oppstått sykdom, for eksempel grønn stær, slag eller arvelig sykdom, etter unntaksbestemmelser i førerkortregelverket. Før det kan innføres nye metoder må det imidlertid gjøres ytterligere utredninger av kvalitet på testene, rettssikkerhet og de økonomiske konsekvensene.
Det er interessant å merke seg oppdraget den svenske regjeringen har gitt Transportstyrelsen om å utrede mulige unntaksregler og forutsetninger for en praktisk kjørevurdering for personer med synsfeltutfall. Kjørevurderingen skal gjennomføres av Trafikverket. Praktisk førerprøve for personer med synsfeltutfall finnes i flere europeiske land, men med ulike regler for hvilken etat som utfører kjøreprøven. Transportstyrelsens oppdrag skal være ferdigstilt innen 15. juni 2025.
Helsedirektoratet vil ta kontakt med svenske myndigheter om dette arbeidet.
Når det gjelder de konkrete helsekravene som stilles til synsfunksjonen, herunder synsfelt, er det tett dialog mellom etatene og fagmiljøet. Helsedirektoratet er orientert om et forskningsprosjekt som pågår ved Oslo universitetssykehus. Dette prosjektet ser nærmere på undersøkelsesmetoden som brukes ved synsfeltdiagnostikk og kravene som per i dag stilles for å ha førerrett. De første resultatene fra denne forskningen er ventet i 2024. Helsedirektoratet har opplyst at de sammen med fagmiljøet vil følge opp resultatene. Helsedirektoratet er videre i dialog med Øyelegeforeningens førerkortgruppe med tanke på å revidere dagens ordlyd i førerkortveilederen knyttet til synsfeltundersøkelse. Endringene er antatt å være på plass innen våren 2024.
Jeg viser ellers til mitt svar til Stortinget 5. desember 2022 til behandlingen av dok. 8:46 S (2022-2023) som gjaldt samme tema og Stortingets behandling av saken.
Jeg vil sammen med helse- og omsorgsministeren følge opp dette arbeidet videre, slik at vi utnytter både ny kunnskap og ny teknologi til beste for den enkelte bilist og trafikksikkerheten på dette området.