Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden effektuere dette arbeidet og ta initiativ til at tilsvarende oppdrag som den svenske regjeringen har gitt, gis til Statens vegvesen?
Begrunnelse
For ett år siden stilte jeg spørsmål til helseministeren om statsråden ville lempe på det strenge regelverket etter hvert som det kommer nye forskningsmetoder slik at flere med synsfeltutfall kan få beholde førerkortet. Statsråden gav til svar at Helsedirektoratet er i tett dialog med det aktuelle fagmiljøet og vil følge opp den kunnskapsutviklingen som kommer innen feltet.
Magasinet Motor meldte denne uken at den svenske regjeringen har gitt Transportyrelsen i oppdrag å utrede forutsetningene for unntaksregler for synsfeltrammede – og samtidig skissere et system for hvordan synsfeltrammede skal kunne gjennomføre førerprøve. Synsfeltutfall rammer mange av de mellom 10 000 og 15 000 årlig som får slag, og alle som får grønn stær, om lag 500 av de synsfeltrammede mister førerkortet årlig. Den svenske infrastrukturministeren, Andreas Carlson uttalte følgende i sitt oppdragsbrev:
«personer med synsfelttap er det individer som kan kompensere for manglene i synsfeltet og dermed kjøre trygt. Det er derfor rimelig at disse får en mulighet til å få testet sine faktiske kjøreferdigheter». Uttalelsen er i tråd med en rapport fra Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) som i fjor høst fant at det blant personer med nedsatt syn «finnes individer som kan kompensere for svakheten og kjøre trafikksikkert.»
Undertegnende syns oppdraget den svenske ministeren har gitt Transportstyrelsen er spennende, og mener det samme bør utredes av Statens vegvesen. I en eventuell utredning om dette i Norge, ville det etter mitt syn vært nytt å innhente erfaring og læring fra det arbeidet Transportstyrelsen nå er i gang med.
Jeg viser også til vedtak nr. 960, 20. mai 2021:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om å myke opp adgangen til medisinsk begrunnet dispensasjon etter førerkortregelverket, slik at personer med nedsatt syn kan få førerrett i tråd med praksis som gjaldt frem til 2019.»
I Meld. St. 4 (2023-2024) skriver regjeringen følgende kommentar til oppfølging av vedtaket:
"Samferdselsdepartementet ser imidlertid at det kan være grunn til å vurdere nærmere å innføre en utvidet dispensasjonsadgang for særegne tilfelle, en sikkerhetsventil med høy terskel og basert på individuell medisinsk vurdering".