Trond Helleland (H): Jeg viser til statsrådens svar på spørsmål 2586 og 2697, om stopp i planleggingsarbeid og arbeid med finansieringsanalyser for kommende bomprosjekt i påvente av ny NTP.
Er statsråden enig i at det er størrelsen på bompengebelastingen for trafikantene og ikke kostnadsutviklingen i prosjektene som skal avgjøre hvor mye størrelsen på «annen finansiering» (bompengene) skal utgjøre i prosjektene, og at dette er viktig å få avklart før NTP ferdigstilles?
Begrunnelse
Statsråden svarer på tidligere spørsmål
«at ikke alt arbeid med planlegging og forberedelser av nye prosjekt er satt på vent (...) herunder finansieringsanalyser i forbindelse med bompengeprosjekter.»
Likevel registreres det at Statens vegvesen setter arbeid med finansieringsanalyser på vent. Dette er særlig uheldig i store prosjekt med stor andel «annen finansiering» (bompenger), da dette også vil påvirke rammene for statlig del av finansieringen i NTP.
Jeg mener derfor det må være en prioritert oppgave og snarlig få avklart hvor stor bompengebelastningen vil bli for trafikantene i bompengeprosjekt.
Størrelsen på bompengene er ikke avhengig av endelige kostnadstall for prosjektene, men snarere hvor store bompengesatser som kan aksepteres lokalt og regionalt som grunnlag for bompengesøknaden de skal behandle og sende departementet.