Skriftlig spørsmål fra May Helen Hetland Ervik (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:182 (2023-2024)
Innlevert: 19.10.2023
Sendt: 20.10.2023
Besvart: 26.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

May Helen Hetland Ervik (FrP)

Spørsmål

May Helen Hetland Ervik (FrP): Kan samferdselsministeren gi en detaljert gjennomgang for planlegging og prosjektering av ny E39 mellom Lyngdal Vest og Ålgård, og synliggjøre hvor mye midler Nye Veier må ha i årene fremover for at prosjektet ikke stopper opp?

Begrunnelse

Byggingen av ny fire felts E39 mellom Kristiansand og Stavanger er kommet godt i gang, og vi ser gode resultater mellom Kristiansand og Mandal.
Resten av veistrekningen på E39 mellom Mandal og Ålgård er gryteklar. Strekningen er svært ulykkesbelastet og veistandarden tilsier at det er et stort behov for oppgradering til ny firefelts motorvei. Det er bra at det i statsbudsjettet legges opp til en økning på 400 millioner mer enn i fjor. Min bekymring er at de økte midlene som Nye Veier har fått går bort i den økte prisveksten, uten at det blir mer vei av disse. Det er viktig å få på plass finansiering og forutsigbarhet i det videre arbeidet med byggingen av ny fire felts E39.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Nye Veier overtok i 2016 ansvaret for E39 mellom Kristiansand og Ålgård som en del av sin oppstartsportefølje. E39 er i dag en del av en større portefølje som Nye Veier har ansvaret for å planlegge, bygge og drifte. Nye Veier sitt mandat er å prioritere prosjekter etter samfunnsøkonomisk lønnsomhet, der de beste prosjektene bygges ut først. Samfunnsøkonomisk lønnsomhet baserer seg på både prissatte og ikke-prissatte analyser og vurderinger.
Strekningen E39 mellom Kristiansand og Ålgård hevder seg godt i konkurransen om å bli prioritert. Det er gjennomført et omfattende planarbeid som har ført til store kostnadsbesparelser og økt nytte for trafikantene. Prosjektene på strekningen bidrar betydelig til bedre trafikksikkerhet og gir spesielt god reduksjon i reisetid. Ferdig utbygd vil reisetiden reduseres med 50 %.
Nye Veier er i gang med utbyggingen av strekningen. Prosjektene Kristiansand - Mandal, Mandal øst - Mandal by er ferdigstilt. Prosjektet Lyngdal øst - Lyngdal vest ferdigstilles i 2025. Prosjektet mellom Mandal og Lyngdal er ferdig regulert og første del av strekningen er planlagt utlyst denne vinteren. Videre vestover er detaljreguleringsplan for Lyngdal - Kvinesdal til sluttbehandling inneværende høst og detaljregulering av strekningen Eigersund - Bjerkreim starter opp kommende vinter.
For bevilgningen over kap. 1321 Nye Veier AS, post 70 Tilskudd til Nye Veier AS legger ikke Samferdselsdepartementet føringer knyttet til fordelingen av midlene mellom de ulike strekningene det er inngått avtale om å bygge ut. Aktiviteten i Nye Veier reguleres i inngåtte avtaler mellom selskapet og Samferdselsdepartementet. Ansvaret for å prioritere mellom de ulike strekningene i Nye Veiers portefølje er tillagt selskapet.