Skriftlig spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:153 (2023-2024)
Innlevert: 18.10.2023
Sendt: 18.10.2023
Besvart: 27.10.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Hvorfor mislykkes regjeringen i å ha miljø-, sameksistens- og bærekraftskrav i tildelingen av Sørlige Nordsjø 2, hvor lenge har man vært i kontakt med ESA siden høringen startet 6.12.22 og hvorfor får vi flere begrensninger enn andre EU-land, og hva er vurderingen opp mot utredningsinstruksen av å stadfeste prekvalifiseringskrav som er fullstendig endret fra høringsforslaget fra desember og fra det som ble stadfestet for et halvår siden, med endringer som ikke har noe med høringssvarene å gjøre?

Begrunnelse

Regjeringen fjerner alle kriteriene i konkurranse om prekvalifisering for Sørlige Nordsjø som gjelder positive lokale ringvirkninger, og sameksistens, klimafotavtrykk og natur m.m. Opprinnelig skulle selskapene konkurrere om disse, og andre, kriterier for å få sjansen til å konkurrere i en endelig auksjon som kun går på pris.
Dette vil ikke regjeringen lenger gjøre.
Prekvalifiseringskriteriene er nå endret til minimumskrav. Minimumskravene, slik de beskrives i vedlegg 11 til den oppdaterte utlysningen, er svært vage. De krever lite mer enn at man beskriver planlagt arbeid og planlagte tiltak for sameksistens, til å ta vare på natur osv. På enkelte kriterier skal man gjøre estimater basert på vanlige standarder for måling av klimafotavtrykk f.eks. Dette er svært grunnleggende arbeid, særlig om man ikke skal måles på det i en konkurranse. På kriteriet for positive lokale ringvirkninger er "lokale" strøket, med hensyn til at det viktige er at det gir positive ringvirkninger i EØS-området generelt.
Det endelige resultatet på prekvalifiseringskriteriene er noe helt annet enn det som ble sendt på høring i vinter. Disse enorme endringene kommer kort tid før søknadsfristen. Jeg lurer derfor blant annet på hvordan denne avgjørelsen er vurdert opp mot utredningsinstruksen.
Høringssvarene fra berørte parter og miljøinteresser går i stikk motsetning av det regjeringen her legger opp til.
Sameksistensgruppen i samarbeidsforumet for havvind, med WWF, Fiskarlaget, Fiskebåt, Offshore Norge, Fornybar Norge og DNV, foreslo noe helt annet. Høringssvar fra Fiskeridirektoratet, Naturvernforbundet, Pelagisk Forening, ZERO det samme. De fleste høringssvar ville forsterke disse kriteriene. Selv ikke Konkurransetilsynet foreslo det regjeringen nå gjør. Jeg ser ingen som foreslår dette.
Nå skyver regjeringen ESA framfor seg. Som flere høringssvar peker på er det slik at flere EU-land har benyttet kvalitative kriterier. Noen har vektet klima og miljø med 30 % i endelig auksjon. Da må vel Norge i alle fall klare å ha slike kriterier i en prekvalifisering. Regjeringens opprinnelige forslag var svakt nok på miljø fra før, i motsetning til det Stortinget har ønsket. Jeg lurer veldig på hvor lang kontakt Norge har hatt med ESA, siden forslaget ble sendt på høring for over 10 måneder siden.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Regjeringen har store ambisjoner for utviklingen av havvind i Norge. Et viktig premiss for havvindsatsningen har vært at bærekraft, sameksistens og positive ringvirkninger skal ligge til grunn for utviklingen av havvind.
Dette har også ligget til grunn for departementets dialog med ESA, som startet for omtrent ett år siden. Vi mener vårt opprinnelige forslag er i tråd med retningslinjene for statsstøtte, men en videre dialog med ESA ville forsinket auksjonen på Sørlige Nordsjø II med flere måneder. Av hensyn til framdriften velger vi derfor å gjøre endringer nå, men regjeringen vil samtidig fortsette arbeidet med å sikre at bærekraft, sameksistens og positive ringvirkninger kan være sentrale premisser for havvindsatsningen til Norge også i fremtiden.
Jeg mener regjeringen fremdeles ivaretar hensynet til bærekraft og positive ringvirkninger på en god måte gjennom modellen med minimumskrav. Selv om aktørene ikke lenger vil bli vurdert opp mot hverandre innen disse to kategoriene, må de fortsatt levere planer og beskrive konkrete tiltak knyttet til bærekraft og positive ringvirkninger for å få lov til å delta i konkurransen. Oppfyllelsen og etterlevelsen av disse kravene vil sikres gjennom differansekontrakten, hvor minimumskravene inngår som kontraktskrav.
Endringen til minimumskrav rokker ikke ved utredningene som lå til grunn for utformingen av prekvalifiseringskriteriene, og departementet har vurdert alternative tiltak fortløpende. Det er ikke innført nye krav eller gjort noen større materielle endringer av innholdet i de ulike underkriteriene. Det er kun gjort nødvendige tilpasninger og justeringer for å reflektere endringen til modellen med minimumskrav.
Enkelte land i EU har benyttet kvalitative kriterier ved tildelinger av areal til havvind. Et eksempel på dette er Nederland, men disse arealene ble tildelt uten statsstøtte. Så lenge det ytes statsstøtte må tildelingene være i tråd med EU-kommisjonens retningslinjer for statsstøtte.
Natur- og miljøhensyn vil også bli ivaretatt gjennom konsesjonsprosessen. Det er dermed både miljø-, sameksistens- og bærekraftskrav i tildelingen av Sørlige Nordsjø II.
Selv om jeg mener at vår opprinnelige løsning ville vært enda bedre, er jeg sikker på at aktørene vil levere godt på bærekraft og positive ringvirkninger i søknadene sine.