Christian Torset (SV): En vesentlig andel av utslippene fra en utbygging av Nord-Norgebanen vil komme fra betongen som brukes i forbindelse med bygging av tunnel.
Er det tatt høyde for at norsk produksjon av betong i fremtiden vil foregå med karbonfangst og -lagring, og i tilfelle ikke, hvor mye vil utslippene for en full utbygging av Nord-Norgebanen reduseres med betong produsert med CCS?
Begrunnelse
Jernbanedirektoratet la 22.09.2023 fra KVU Nord-Norgebanen, der de stilte seg negative til å bygge ut alternativene 2, 3 og 4 (henholdsvis full utbygging, utbygging Fauske til Tromsø og utbygging Narvik til Tromsø). Anbefalingen ble gitt bl.a. med henvisning til store klimagassutslipp som ikke vil la seg spare inn i løpet av 75 år.
I delrapport 07, Klimagassberegninger, går det fram at en full utbygging fra Fauske til Tromsø, med sidespor til Harstad, vil generere ca. 7,75 millioner tonn CO₂-ekvivalenter i klimagassutslipp. Om lag 5,5 millioner tonn av dette er knyttet direkte til tunneldriving, som defineres som et indirekte utslipp. Ifølge Memon Economics og TØIs rapport om indirekte utslipp og eksterne kostnader i transportsekorens bygg og anleggsfase kommer «brorparten av de indirekte utslippene» fra produksjon av betong.