Skriftlig spørsmål fra Rauand Ismail (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:103 (2023-2024)
Innlevert: 12.10.2023
Sendt: 12.10.2023
Besvart: 18.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rauand Ismail (MDG)

Spørsmål

Rauand Ismail (MDG): I Prop. 13 S (2011-2012) om Dovrebanen er det lagt inn et framtidig togstopp nord i Eidsvoll. I 2023, i sluttfasen av anleggsarbeidet, er et slikt togstopp verken fulgt opp eller prosjektert. Avsatt område fremstår også som planmessig og anleggsteknisk urealistisk.
Hvordan er et togstopp nord i Eidsvoll tenkt ivaretatt dersom riving av eksisterende stasjonsområde ved gamle Minnesund stasjon gjennomføres høsten 2023?

Begrunnelse

Forslaget i Innst. 118 S (2011-2012) om togstopp 2,3 km nord for nye Minnevika bro var en forutsetning fra et enstemmig kommunestyre i Eidsvoll, men framstår som urealistisk både når det gjelder plassering og teknisk gjennomførbarhet.
Riving av Minnesund stasjonsområde starter nå i oktober 2023, og er en irreversibel avgjørelse om fjerning av nasjonal jernbaneinfrastruktur. Det foreligger mao. et uklart beslutningsgrunnlag uten utredede alternativer. Et jernbaneknutepunkt nær et sterkt trafikkert E6 nord i Eidsvoll må vurderes som en betydelig brikke for å oppnå nasjonale transportmål.
I 2023 er det også endrede politiske mål for transportsektoren. Det er blant annet mål om å redusere behov for transport, innføre nullutslippsteknologi på transportmidlene vi har, og å flytte transport fra de kildene med mest utslipp til de med minst utslipp.
I NTP 2025-2036 bør Minnesund sees i sammenheng med at det i snitt passerer mer enn 15 000 biler daglig langs E6, og at det vil være naturlig å vurdere en utnyttelse av det eksisterende stasjonsområdet som blant annet en endeholdeplass for Gardermobanen, og som nasjonalt knutepunkt i en plan for elektrifisert transport. Det er et betydelig miljøpotensial i å avlaste trafikk langs E6, og det gamle stasjonsområdet har arealer som fint kan utnyttes som innfartsparkering for flere tusen reisende. Med en forlenget Gardermobane vil omtrentlig reisetid til Gardermoen Lufthavn være 17 min. og Oslo S 40 min.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: 23. oktober er det offisiell åpning av nytt dobbeltspor mellom Venjar og Langset. Sammen med dobbeltsporet Kleverud-Sørli-Åkersvika, som står ferdig i 2027, vil Venjar-Langset bidra til to tog i timen i grunnrute mellom Oslo og Hamar. De raskeste fjerntogene vil bruke under én time på strekningen, og det blir også bedre vilkår for godstogene. Dette er med andre ord et stort løft spesielt for person- og godstransporten på Dovrebanen, men også for jernbanen generelt i Norge.
Når det gjelder muligheten for et fremtidig togstopp nord i Eidsvoll, så er det riktig at dette ble omtalt i Prop. 13 S (2011-2012). Proposisjonen gjaldt fellesprosjektet E6-Dovrebanen som omfattet utbygging av E6 på den 21 km lange strekningen Minnesund-Skaberud til firefelts veg, og utbygging av dobbeltsporet jernbane på den 17 km lange strekningen Langset-Kleverud. Prosjektet fikk investeringsbeslutning i Stortinget i desember 2011 basert på nevnte proposisjon. Det nye dobbeltsporet på strekningen ble offisielt åpent i desember 2015.
Det er imidlertid ikke riktig, som representanten skriver, at det i denne proposisjonen ble «lagt inn et framtidig togstopp nord i Eidsvoll». Derimot heter det:

«Dovrebanen har ikke stasjoner på denne strekningen, men på Langset i Eidsvoll kommune vil en mulig framtidig stasjon bli forberedt gjennom utsprengning av stasjonsområdet.»

Ifølge Bane NOR er det heller ikke riktig, som representanten skriver, at «avsatt område fremstår som planmessig og anleggsteknisk urealistisk». I forbindelse med byggingen av dobbeltsporet Langset-Kleverud ble det, slik beskrevet i proposisjonen, tilrettelagt for en eventuell fremtidig holdeplass på Langset/Ørbekk gjennom utsprengning av området. Bane NOR påpeker at dette vil være den beste løsningen for en evt. fremtidig togstopp i området, både med tanke på bygging og i forhold til fremtidig kapasitet og trafikkavvikling.
I utbyggingen av nytt dobbeltspor Venjar-Eidsvoll-Langset, er det ikke lagt opp til eller planlagt å etablere anlegg for togstopp for passasjerutveksling mellom Eidsvoll og Tangen, i tråd med investeringsgrunnlaget som Stortinget ga sin tilslutning til i 2011. Begrunnelsen den gang, som i dag, er at markedsgrunnlaget anses for lite. Reguleringsplanen med KU (konsekvensutredning) for strekningen Eidsvoll-Langset i Eidsvoll kommune ble stadfestet oktober 2016. Stortinget fattet vedtaket om utbygging og fastsatte rammer for strekningen Venjar-Eidsvoll-Langset (Doknes) 4. desember 2017. Det hører med til historien at det ikke har vært togstopp på Minnesund stasjon siden 1980.
En evt. løsning med å omgjøre det gamle stasjonsområdet til innfartsparkering vil også være krevende og lite markedsrettet. Det må bygges en ny planfri avgreining på dobbeltsporet mellom Eidsvoll og Langset for å komme til gamle Minnesund stasjon, noe som vil være svært kostbart. Videre vurderes behovet for innfartsparkering ved Minnesund som beskjedent. Pendlere fra Eidsvoll har god tilgang på parkeringsplasser ved Eidsvoll stasjon og ved Eidsvoll Verk (Råholt). Det må forventes at kun et fåtall vil kjøre til Minnesund (ca. 10-12 minutter i feil retning) for å parkere for reise til Oslo. Mellom Eidsvoll og Tangen er kundegrunnlaget, som nevnt, for beskjedent til å forsvare egen pendelparkering. En forlengelse av Gardermobanens tog ville også medført økte driftskostnader for staten.
Etterbruk av dagens jernbanetrasé mellom Eidsvoll og Langset ble fastsatt i reguleringsplan for strekningen høsten 2016, der det ble lagt til grunn at dagens trasé via Minnesund skal omdisponeres til bruk som turveg. At eksisterende trasé skulle nedlegges ble allerede omtalt i kommunedelplanen for E6 Minnesund-Skaberud og Dovrebanen Eidsvoll-Sørli, fastsatt i 2009. Den nye turvegen, kalt Vormtråkk, medfører at all jernbaneteknikk i tidligere trasé mellom Eidsvoll og Langset rives, et arbeid som allerede er igangsatt. På Langset skal Vormtråkk knyttes sammen med en turveg etablert i tidligere jernbanetrasé mellom Langset og Kleverud frigjort gjennom Fellesprosjektet Dovrebanen og E6.