Rauand Ismail (MDG): I Prop. 13 S (2011-2012) om Dovrebanen er det lagt inn et framtidig togstopp nord i Eidsvoll. I 2023, i sluttfasen av anleggsarbeidet, er et slikt togstopp verken fulgt opp eller prosjektert. Avsatt område fremstår også som planmessig og anleggsteknisk urealistisk.
Hvordan er et togstopp nord i Eidsvoll tenkt ivaretatt dersom riving av eksisterende stasjonsområde ved gamle Minnesund stasjon gjennomføres høsten 2023?
Begrunnelse
Forslaget i Innst. 118 S (2011-2012) om togstopp 2,3 km nord for nye Minnevika bro var en forutsetning fra et enstemmig kommunestyre i Eidsvoll, men framstår som urealistisk både når det gjelder plassering og teknisk gjennomførbarhet.
Riving av Minnesund stasjonsområde starter nå i oktober 2023, og er en irreversibel avgjørelse om fjerning av nasjonal jernbaneinfrastruktur. Det foreligger mao. et uklart beslutningsgrunnlag uten utredede alternativer. Et jernbaneknutepunkt nær et sterkt trafikkert E6 nord i Eidsvoll må vurderes som en betydelig brikke for å oppnå nasjonale transportmål.
I 2023 er det også endrede politiske mål for transportsektoren. Det er blant annet mål om å redusere behov for transport, innføre nullutslippsteknologi på transportmidlene vi har, og å flytte transport fra de kildene med mest utslipp til de med minst utslipp.
I NTP 2025-2036 bør Minnesund sees i sammenheng med at det i snitt passerer mer enn 15 000 biler daglig langs E6, og at det vil være naturlig å vurdere en utnyttelse av det eksisterende stasjonsområdet som blant annet en endeholdeplass for Gardermobanen, og som nasjonalt knutepunkt i en plan for elektrifisert transport. Det er et betydelig miljøpotensial i å avlaste trafikk langs E6, og det gamle stasjonsområdet har arealer som fint kan utnyttes som innfartsparkering for flere tusen reisende. Med en forlenget Gardermobane vil omtrentlig reisetid til Gardermoen Lufthavn være 17 min. og Oslo S 40 min.