Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til finansministeren

Dokument nr. 15:95 (2023-2024)
Innlevert: 11.10.2023
Sendt: 12.10.2023
Besvart: 18.10.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): I statsbudsjettet 2024 står det at plastforurensing er beregnet å øke betraktelig i Norge og globalt om man ikke iverksetter tiltak. Skattedirektoratet leverte i juni et kunnskapsgrunnlag til Finansdepartementet om utformingen av en avgift på plastemballasje.
Kan jeg derfor be om en redegjørelse for regjeringens arbeid med en mulig avgift på plastemballasje?

Begrunnelse

Med dagens utvikling vil produksjonen av plast mer enn dobles innen 2040 og mengden plast i havet vil kunne tredobles innen samme tid. Dette vil også føre til mer klimagassutslipp som følge av økt produksjon og forbrenning.
Emballasje er den produktgruppen som bruker mest plast og den utgjør hele 40 % av avfallet i Norge. Bare 24 % av plastemballasje gjenvinnes. Mesteparten brennes, og litt havner i naturen eller på deponi.
Plast er et forsøplings- og klimaproblem, men det kan også være helseskadelig. Plast er en av flere kilder til miljøgifter i kroppen, blant annet for kjemikalet BPA. Folkehelseinstituttet publiserte nylig en rapport som viste at 99,6 % av alle norske barn har for høye nivåer BPA i urinen en det den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet anser som trygt. En annen fersk studie av plastemballasjes kjemiske sammensetning viste at denne inneholder kjemikalier som kan forstyrre hormonsystemet og forbrenningen vår. Studiet støtter tanken om at plastprodukter designet for mat kan ikke regnes som trygge.
Dette er gode grunner til å redusere bruken av unødvendig plastemballasje i Norge og det virker åpenbart å starte med å avgiftsbelegge en av de mest problematiske produktkategoriene.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Plast kan ha uheldige miljømessige konsekvenser, både ved at forbrenning av plast gir klimagassutslipp og ved at plastavfall i naturen kan gi skade på både helse og miljø.
Det er flere virkemidler som kan bidra til å redusere de uheldige miljømessige konsekvenser av plast. I tillegg til de økonomiske (avgift, subsidier), kan det benyttes direkte reguleringer i form av påbud, forbud, krav, samt informasjon.
Regjeringspartiene varslet i Hurdalsplattformen at den vil «vurdere avgift på fossil plast». Skatteutvalget (NOU 2022: 20) anbefalte å utrede en avgift på plastemballasje.
Finansdepartementet ba 12. januar 2023 Skattedirektoratet om å utrede en avgift på plastemballasje som kan bidra til å redusere mengden plastemballasje (redusert råvareforbruk og potensielt redusert forsøpling) og øke bruken av sekundære råvarer (økt materialgjenvinning).
Skattedirektoratet har gitt sin vurdering i brev 5. juni 2023. Direktoratet konkluderer med at de ikke vil anbefale en avgift på plastemballasje. Begrunnelsen for dette er at effekten av en avgift med de formålene den skal ivareta (redusere klimagassutslipp, redusert bruk av plast mv.) er for usikker, spesielt vurdert opp mot de betydelige administrative kostnader en avgift vil medføre. I den forbindelse viser direktoratet til at det i praksis ikke vil være mulig å differensiere avgiften etter innholdet av material-gjenvunnet råvare. Uten en slik differensiering er det vanskelig å se at avgiften vil ha noen miljøeffekt. Direktoratet viser også til at EU arbeider med en rekke reguleringer på området som kan bidra til redusert bruk av plastemballasje mv. For øvrig påpeker direktoratet at en avgift kan vurderes på nytt i lys av ny kunnskap og erfaringer.
Regjeringen har ikke foreslått å innføre avgift på plastemballasje i statsbudsjettet for 2024.