Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:89 (2023-2024)
Innlevert: 11.10.2023
Sendt: 11.10.2023
Besvart: 20.10.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Det viser seg at saksbehandlingstiden i Nav for å få innvilget pleiepenger er på 7 uker, og at det ikke er anledning for å ta imot hastebeskjed fra foreldre før etter utbetalingsdato.
Vil statsråden jobbe for å redusere saksbehandlingstiden for pleiepenger, og sørge for at bedre muligheter for å komme raskt i kontakt med Nav?

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Pleiepenger er en ordning som skal kompensere for tapt arbeidsinntekt som følge av barns eller barnepassers sykdom, barns funksjonshemming og pleie av nærstående i livets sluttfase. Jeg er enig med representanten Øvstegård i at det er viktig å sørge for at Arbeids- og velferdsetaten ikke bruker unødig lang tid på å behandle søknadene til disse menneskene.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har ansvar for å utvikle Arbeids- og velferdsetaten slik at den kan nå sine mål om saksbehandlingstider. Det gjelder alle ytelsene etaten forvalter. Derfor må direktoratet hele tiden gjøre vurderinger og prioriteringer mellom ytelser som er avgjørende for personer i mange ulike situasjoner. Departementet følger utviklingen i
saksbehandlingstidene i styringen av Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Jeg er orientert om at Arbeids- og velferdsetaten nå utreder mer og innhenter mer relevant informasjon i søknader om pleiepenger for å unngå unødige avslag. Dette, i kombinasjon med en kraftig økning i antall søknader, noen utfordringer i overgangen til et nytt saksbehandlingssystem og praksisendringer i sammenheng med systemutviklingen, har bidratt til at saksbehandlingstiden har økt. Samtidig har kvaliteten økt, og vedtaksbrevene er gjort mer forståelige for brukerne.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst om at det er satt inn ekstra ressurser for å behandle søknader om pleiepenger. Forventet saksbehandlingstid er redusert fra 7 til 6 uker som følge av dette. Det er fremdeles en saksbehandlingstid som er for lang. Etaten prioriterer, så langt det er mulig, å redusere saksbehandlingstidene ytterligere fremover.
Arbeids- og velferdsetaten har en rutine for å hjelpe brukere som tar kontakt og befinner seg i en kritisk økonomisk situasjon. En sak kan prioriteres dersom personen tar kontakt og opplyser at han eller hun er i en vanskelig økonomisk situasjon. Det er en forutsetning at etaten har mottatt alle nødvendige opplysninger for å behandle saken. I slike tilfeller vil saken bli behandlet raskt, uavhengig av hvor lenge den har ligget i kø.
Hvorvidt Arbeids- og velferdsetaten kan gjøre en hasteutbetaling, avhenger av perioden utbetalingen er for. Etaten utbetaler pleiepenger fortløpende når søknaden er for en tidligere måned. Hvis man for eksempel tar kontakt 5. oktober og etterlyser pleiepenger for september, må man ikke vente til fast utbetalingsdato. Gitt at man er i en vanskelig økonomisk situasjon, og etaten har mottatt nødvendig dokumentasjon, kan saken prioriteres, og utbetalingen gjøres fortløpende. Om man derimot etterlyser pleiepenger for inneværende måned, må man vente til etter fast utbetalingsdato den 25. for å kunne bli prioritert. Slik unngår etaten at den ekstra ressursbruken knyttet til henvendelser om prioritering, blir høyere enn nødvendig.
Prioriterte saker medfører enten en rask nødutbetaling eller en utbetaling den 25. måneden etter, avhengig av når henvendelsen kommer til Arbeids- og velferdsetaten og hvor mye det haster for brukeren.
Brukere som står i en økonomisk kritisk situasjon, vil alltid kunne henvende seg til Arbeids- og velferdsetaten for hjelp og veiledning.