Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:72 (2023-2024)
Innlevert: 09.10.2023
Sendt: 09.10.2023
Besvart: 13.10.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Hvordan vil regjeringen sikre at NAVs tilskuddsordning til bil gir mulighet for å velge elbil også når NAV velger å videreføre en anskaffelse, hvor en er låst til fossile drivstoff?

Begrunnelse

Viser til tidligere spørsmål og svar fra 2021 om samme tema. NAV leverer ut mellom 5-600 HC tilpassede biler årlig. Disse blir anskaffet gjennom rammeavtaler NAV har med bilbransjen, og det er ennå ikke mulig å anskaffe elektriske biler. Statsråden svarte på skriftlige spørsmål i 2021 at Arbeids og velferdsetaten skulle legge til rette for at også elektriske biler skulle inngå fra og med 2023. Avtale inngått i 2021 gjelder kun fossile drivstoff og tillater hverken hybrid eller elektrisk drivlinje. Det er nå stadig færre biler tilgjengelige med forbrenningsmotor som eneste motor. Utvalget blir mindre og dårligere tilgang til biler rammer de som har behov for bilene unødig.
Handikapnytt kan nå berette om at NAV likevel forlenger avtalen for nye to år, uten at elbiler inntas.
Det til tross for at det finnes HC tilpassede elbiler i markedet som er egnet for flere deler av målgruppen for støtteordningen.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Regjeringen har som mål at Norge skal bli et lavutslippsland innen 2050. Et viktig bidrag til dette er at biler som går på fossilt drivstoff i økende grad erstattes med nullutslippsbiler. Dette gjelder også spesialtilpassede biler for personer som er berettiget «gruppe 2-bil» og som er avhengig av heis eller rampe for å komme inn i bilen (typisk kassebiler). Dette forutsetter imidlertid at leverandørmarkedet produserer personbilregistrerte elektriske biler som er egnet for ombygging, og at det finnes spesialprodusert utstyr til bilene.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst meg om at etter at den nåværende rammeavtalen ble inngått i 2021, har Arbeids- og velferdsetaten i løpet av avtaleperioden arbeidet aktivt mot leverandørmarkedet for å informere om etatens behov for nullutslippsbiler og for å holde seg orientert om utviklingen av nye og mer egnede bilmodeller. Det ble gjennomført en større kartlegging i 2022. Senest juni i år sendte etaten ut en forespørsel på Doffin/TED til billeverandørene for å invitere til dialog om hvilke bilmodeller med elektrisk drivlinje som er tilgjengelig i markedet i dag, og hvilke som vil komme på markedet i nær fremtid. Tilbake-meldingen fra de store bilprodusentene er at det kommer elektriske biler som kan være aktuelle tidligst i perioden 2025–2026.
Markedet for større personbilregistrerte elektriske biler i gruppe 2 som er egnet for ombygging til personer med funksjonsnedsettelser, er per oktober 2023 svært begrenset. Det finnes et par mellomstore elektriske kassebiler som kan dekke behovet for enkelte brukere, primært som påsitterbil, dvs. der brukeren skal være passasjer og ikke sjåfør. Større ombyggingsarbeider er fortsatt utfordrende av flere årsaker, blant annet som følge av bilbatterienes plassering og restriksjoner fra bilprodusentene. 
Produksjon og utvikling av bilmodeller er et verdensomspennende marked der Arbeids- og velferdsetaten er en svært liten kunde med små påvirkningsmuligheter. Det finnes dessverre ingen snarlig løsning som sikrer tilgang til større personbilregistrerte elektriske biler i gruppe 2, egnet for ombygging til personer med funksjonsnedsettelser. Arbeids- og velferdsetaten arbeider derfor i flere spor, samtidig som etaten fortsetter å jobbe aktivt mot produsenter og leverandører med forventning om at behovene for egnede nullutslippsbiler blir gjort kjent og tatt hensyn til.
Den gjeldende rammeavtalen er nylig forlenget med ett år. Det følger av avtalen at etaten kan anskaffe biler fra andre leverandører i markedet, dersom brukers behov ikke kan dekkes av rammeavtalens spesifiserte biler. Dette inkluderer også elektriske biler.
Arbeids- og velferdsetaten vil starte en ny anskaffelsesprosess for biler i «gruppe 2» i løpet av 2024, og vil tilrettelegge for at elektriske kassebiler kan tilbys såfremt disse finnes i markedet.