Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til finansministeren

Dokument nr. 15:3235 (2022-2023)
Innlevert: 25.09.2023
Sendt: 25.09.2023
Besvart: 29.09.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Oljefondet har investert 700 millioner i det kinesiske svinekjøttselskapet Muyuan foods, som opererer noen av verdens største grisefabrikker, der flere millioner griser lever i kummerlige forhold. I Hurdalsplattformen sier regjeringen at SPU skal “styrke sitt arbeid med etikk”.
Vil statsråden vurdere referanseindeksen til SPU for å trekke fondet ut av investeringer som ikke tilfredsstiller norske krav til dyrevelferd?

Begrunnelse

Muyuan foods er en av Kinas største grisekjøttprodusenter. og opererer blant annet grisefabrikker med mange etasjer høye fabrikker. Kravene til dyrevelferd kan ikke sies å være gode, og disse grisene har ingen muligheter til å leve ut sine artstypiske behov. Virksomheten er et eksempel på en type matindustri som bidrar til et globalt “race to the bottom” hva angår kostnader og standarder for dyrevelferd.
Regjeringen har, etter det vi er kjent med, ikke foretatt seg noe de siste årene for å sikre at SPU investerer i tråd med de kravene til dyrevelferd som Norge bør stå for og som sikrer ivaretakelse av grunnleggende krav til etiske standarder innenfor miljø og dyrevelferd. Som et av verdens største fond har Oljefondet mulighet til å påvirke næringslivet i utlandet i en positiv retning ved å stille krav til dyrevelferd. Det er beklagelig om disse mulighetene ikke blir tatt i bruk.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Finansdepartementet har det overordnede ansvaret for forvaltningen av SPU og fastsetter investeringsstrategien og rammer for forvaltningen. Viktige veivalg forankres i Stortinget gjennom behandlingen av de årlige meldingene om Statens pensjonsfond. Det er bred politisk enighet om fondets formål.
Norges Bank ivaretar den operative gjennomføringen av forvaltningen innenfor et mandat fra departementet. Banken tar beslutninger om enkeltinvesteringer og utøver fondets eierrettigheter uavhengig av departementet. Det følger av arbeidsdelingen at Finansdepartementet ikke vurderer eller tar stilling til investeringer i enkeltselskaper. Den klare rolledelingen i forvaltningen av fondet bidrar til å tydeliggjøre ansvar og har bred støtte i Stortinget. Når det gjøres justeringer forankres det i den årlige fondsmeldingen der det legges føringer for hvilke selskaper som det kan investeres i.
Forvaltningsmandatet fra Finansdepartementet til Norges Bank stiller krav om at hensyn til miljø, samfunn og selskapsstyring skal integreres i forvaltningen av SPU, og at Norges Bank skal fastsette prinsipper for ansvarlig forvaltningsvirksomhet i tråd med internasjonalt anerkjente standarder og prinsipper fra OECD og FN.
Norges Bank bruker betydelige ressurser og et bredt spekter av virkemidler i arbeidet med ansvarlig forvaltning. I tillegg til stemmegivning på generalforsamlinger og arbeid opp mot standardsettere, er dialog med selskapene sentralt. Norges Bank kan også velge å selge seg ut av selskaper der banken mener driften ikke er bærekraftig og eierskapsutøvelse vurderes som lite hensiktsmessig. Dette er finansielt motiverte beslutninger og del av bankens risikostyring.
Etikkrådet overvåker fondets portefølje systematisk for grove normbrudd i strid med retningslinjene for observasjon og utelukkelse av selskaper fra SPU. I slike saker avgir Etikkrådet råd til Norges Banks hovedstyre, som tar beslutninger. Kriteriene i de etiske retningslinjene bygger på internasjonale konvensjoner og retningslinjer. Det etiske rammeverket har vært gjenstand for flere gjennomganger, senest av Etikkutvalget som la frem sin utredning (NOU 2020: 7 Verdier og ansvar) i 2020.
Etikkutvalget pekte i sin utredning på at det er bred oppslutning i Norge og internasjonalt om at dyr har rett til å bli behandlet uten unødige påkjenninger eller belastninger. Utvalget mente imidlertid at det ikke ville være hensiktsmessig å opprette et eget utelukkelseskriterium for dyrevelferd, fordi det er viktig at retningslinjene holdes på et tilstrekkelig overordnet nivå slik at hensyn på ulike områder kan omfattes uten å bli særskilt nevnt. Finansdepartementet pekte i Meld. St. 24 (2020-2021) på dyrevelferd som et område som vil kunne falle inn under retningslinjenes bestemmelser om «andre særlig grove brudd på grunnleggende etiske normer». Stortinget sluttet seg til disse vurderingene. Etikkrådet skriver i sin virksomhetsplan for 2023 at det er i ferd med å gjennomgå dyrevelferdssaker som er fanget opp gjennom porteføljeovervåkningen.
Min ambisjon er at SPU, innenfor rammene av å være et stort, statlig, globalt og langsiktig fond, er ledende på ansvarlig forvaltning. Jeg mener rammeverket for ansvarlig forvaltning, Etikkrådets arbeid og Norges Banks ansvarlige forvaltning gjenspeiler denne ambisjonen.