Guri Melby (V): Hva gjør Samferdselsdepartementet for å sikre involvering av næringslivet og befolkningen i forbindelse med stengningen av Ring 1, og hvordan vektlegges nødvendigheten av å investere i byliv, kulturaktiviteter og annet for å motvirke de negative konsekvensene?
Begrunnelse
Deler av Ring 1 skal stenges i forbindelse med sikring av nytt regjeringskvartal, blant annet fordi Hammersborgtunnelen skal senkes ti meter lenger ned i bakken. Trafikken i Oslo sentrum må ned 30 prosent når veien stenger, og mye av trafikken som nå går på veien vil måtte kanaliseres inn på sideveiene. Dette vil få store konsekvenser for de som bor i områder, og for næringslivet.
Beboere og næringsaktører uttrykt frustrasjon over manglende planlegging og samarbeid med Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet i denne saken, og advarer mot både dramatiske konsekvenser for nabolaget og for tapt byliv.
Oslo kommune, ved Bymiljøetaten, har startet en plan for trafikkavvikling, der næringsaktørene som rammes av stengningen er godt involvert og inkludert i planene. Statens vegvesen er byggherre for prosjektet, men berørte beboere og næringslivet opplever at det er vanskelig å komme i dialog med Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet.